5 vinkkiä: näin teet ilmastoystävällisiä valintoja keittiössä | Yhteishyvä
Internet Explorer -selainta ei enää aktiivisesti tueta. Suosittelemme käyttämään sivustoamme esimerkiksi Google Chrome tai Mozilla Firefox -selaimilla.

5 vinkkiä: näin teet ilmastoystävällisiä valintoja keittiössä

Kasvipohjainen margariini leivän päällä

Ilmastoystävälliset valinnat keittiössä kannattavat, sillä ilmastolle edullinen ruokavalio on suotuisa myös terveydelle ja kukkarolle.

Jaa Somessa
Teksti
Flora

Ilmastoystävällisessä syömisessä on kysymys arjen pienistä teoista. Kotona, kaupassa ja ulkona syödessäsi voit tehdä päivittäin monia ekologisesti viisaita valintoja. Sekä ilmaston että terveyden kannalta tärkeintä on syödä niin, että kasvikunnan tuotteet ovat ruokavalion perusta.

Poimi viisi helppoa vinkkiä ilmastoystävällisiin valintoihin keittiössä:

  1. Käytä kasvipohjaista margariinia. Korvaa voi kasvipohjaisella margariinilla sekä leivän päällä että ruoanlaitossa ja leivonnassa. Mausta ei tarvitse tinkiä, sillä nykyään on saatavilla maukkaita kasvipohjaisia margariineja. Kokonaan kasvipohjaisen margariinin hiilijalanjälki on merkittävästi pienempi kuin voin, koska se ei sisällä lainkaan maitoa. Margariinin käyttö on eduksi myös terveydelle. Kasviöljyistä valmistettujen margariinien rasva on pehmeää, tyydyttymätöntä rasvaa, jonka rasvahapot vaikuttavat myönteisesti kolesteroliin.

  2. Ryhdy fleksaajaksi eli osa-aikaiseksi kasvissyöjäksi. Pidä pari kasvisruokapäivää viikossa. Lisää kasvisten määrää esimerkiksi siirtämällä aterioiden eläinperäinen raaka-aine lisukkeeksi tai kokeilemalla lihaa korvaavia kasviproteiinivalmisteita. Helppo tapa vähentää eläinperäisiä tuotteita ruokavaliosta on suosia kasviperäisiä ruokakermoja, levitteitä ja jogurtteja. Fleksaus on järkevää myös taloudellisesti, sillä eläinkunnan tuotteet ovat usein ruokakorin kalleimpia.

  3. Vähennä hävikkiä. Suunnittele ruoat pariksi päiväksi kerrallaan niin, että hyödynnät sekä jääkaapissa olevat tähderuoat että tuotteet, joiden viimeinen käyttöpäivä on lähellä. Pyöräytä vihanneslaatikon pohjalle jääneistä kasviksista sosekeitto, ja lorauta joukkoon kermapurkin pohja. Raasta juustonkannikat heti käytettäväksi, ja pakasta yli jäänyt raaste. Suosi kaupan punalapputuotteita – säästät paitsi ympäristöä myös rahaa.

  4. Kierrätä tai ota muovi uusiokäyttöön. Elintarvikkeiden muovirasiat eivät ole kertakäyttöisiä. Kun peset rasiat huolellisesti, sopivat ne mainiosti esimerkiksi eväsrasioiksi, marjojen pakastamiseen tai ruoantähteiden säilytykseen. Muista myös kierrättää kodin muovijäte. Muovinkeräykseen kelpaavat tyhjät ja tarpeeksi puhtaat elintarvikepakkaukset, saippua- ja shampoopakkaukset, muovipullot ja -tölkit, muovipussit sekä erilaiset tuubit ja putkilot. Huuhtele kierrätettävät muovipakkaukset tarvittaessa vedellä tai pyyhkäise talouspaperilla.

  5. Syö sesongin mukaan. Kesällä parhaimmillaan ovat avomaan tuorekasvikset ja marjat, talvella pakastetuotteet ja varastokasvikset, kuten kaalit, perunat ja juurekset. On ekoteko suosia kasviksia niiden luonnollisen kasvukauden aikana. Muista, että myös eläinkunnan tuotteilla, kuten kotimaisilla kaloilla ja riistalla, on omat sesonkinsa.

Flora-tuotesarjan uudet maidottomat margariinit ovat sataprosenttisesti kasviöljypohjaisia. Ne maistuvat hyvältä leivän päällä, mutta sopivat myös ruoanlaittoon ja leivontaan. Kasvipohjaiset margariinit ovat hyviä A- ja D-vitamiinien lähteitä ja sisältävät luontaisia Omega-3- ja Omega-6-rasvahappoja. Ne sopivat vegaaniseen, laktoosittomaan ja maidottomaan ruokavalioon. Saatavana hyvin varustelluista marketeista ja päivittäistavarakaupoista.

Julkaistu: 5.2.2020
Muokattu: 22.1.2020
Jaa Somessa