Hotelli ja kauppakeskus yhdistivät tilansa
Etelä-Karjalan Osuuskauppa on investoinut merkittävästi Lappeenrannan keskustaan. Uudistusten toivotaan houkuttelevan matkailijoita niin Venäjältä kuin kotimaastakin.
Sokos Hotel Lappee ja mittavasti remontoitu kauppakeskus IsoKristiina yhdistivät tilansa Lappeenrannassa. Nyt hotellivieraat pääsevät sateellakin kuivin jaloin ostoksille IsoKristiinan kymmeniin liikkeisiin. Vastaavasti kauppakeskuksessa asioivat voivat hyödyntää hotellin ravintolatarjontaa.
"Suunnittelimme remonttia vuoden ja myös toteutukseen kului vuosi. Halusimme töille mahdollisimman tiiviin aikataulun, jotta hotelliasukkaiden ei tarvinnut kärsiä melusta yhtään enempää kuin oli välttämätöntä", Etelä-Karjalan Osuuskauppa EeKoon matkailu- ja ravitsemuskaupan toimialajohtaja Pertti Timonen kertoo.
Uudistuksessa kauppakeskuksen ja hotellin erottanut kymmenen metrin väli rakennettiin umpeen. Tälle alueelle syntyi uusia liiketiloja. Lisäksi hotellin kokoustilat ja saunaosastot remontoitiin, ja samassa yhteydessä Sokos Hotel Lappee laajensi kauppakeskuksen ylimpään kerrokseen. Sinne saatiin tehtyä 50 uutta huonetta.
Merkittävä investointi
Toteutettu investointi on kooltaan merkittävä. Pelkästään EeKoon osuus kokonaisuudesta on 7–8 miljoonaa euroa. Kauppakeskuksen omiin remontteihin on uponnut rahaa moninkertaisesti.
"Tämä on viime vuosikymmenien ylivoimaisesti suurin hanke ollut matkailu- ja ravitsemustoimialalla", Timonen myöntää.
Lappeenrantalaiset ja matkailijat ovat ottaneet uudistuneen kauppakeskuksen hyvin vastaan. Avajaisviikonloppuna paikalle saapui 70 000 kävijää. Vuosittain kävijöitä odotetaan olevan noin 5,6 miljoonaa.
Kauppakeskuksen kokonaisremontti jatkuu vielä. Lokakuussa avautuu Finnkinon elokuvakeskus, jossa on useita saleja. Myös Lappeenrannan kaupunginteatteri muuttaa kiinteistön yläkertaan tammikuussa 2016. Sen jälkeen IsoKristiina on paitsi kauppa- myös kulttuurikeskus.
"Panostamme jatkossa vahvasti kulttuurimatkailuun", Timonen lupaa.
Tulevaisuuden visiona on Sokos Hotel Lappeen yhdistäminen myös toiseen naapuriin eli Kauppakeskus Galleriaan, jolloin kokonaisuudesta muodostuisi vieläkin laajempi.
Uudistukset lisäävät Lappeenrannan vetovoimaa
Parhaimmillaan joka kolmas Sokos Hotel Lappeen yöpyjistä on ollut venäläinen. Venäläismatkaajien antaman palautteen perusteella hotellin sijainti ratkaisee yöpaikan valinnassa. Jos venäläiset yöpyvät Lappeenrannan keskustassa, he haluavat usein poiketa myös ostoksilla. Uusi kokonaisuus tarjoaa tähän hyvät mahdollisuudet.
"Myös monen suomalaisen reitti kulkee Venäjälle Lappeenrannan kautta. Pietari on täältä katsottuna lähempänä kuin Helsinki", Timonen muistuttaa.
"Saimaan alueella on vahva brändi. Uskon Lappeenrannan vetovoiman kasvavan myös kotimaan matkailussa keskusta-alueen uudistusten ansiosta."