Internet Explorer -selainta ei enää aktiivisesti tueta. Suosittelemme käyttämään sivustoamme esimerkiksi Google Chrome tai Mozilla Firefox -selaimilla.

Mitä kaikkea Omat ostot -palvelussa näkee ja mitä ei? Asiantuntija vastaa

Teksti:
Yhteishyvä
Kuvat:
SOK
Julkaistu: 4.10.2018
|
Muokattu: 1.4.2022
Suuren suosion saanut palvelu on poikinut paljon yhteydenottoja. Lue vastaukset usein kysyttyihin kysymyksiin.

SOK:n kehityspäällikkö Kai Kuikkaniemi vastaa seitsemään usein kysyttyyn kysymykseen Omat ostot -palvelusta.

1. Kuka näkee palvelussa ostokseni?

”Omat ostot -palvelussa näytetään vain omalla henkilökohtaisella S-Etukortilla tehtyjä ostotietoja. Näkymässä ei pääse tarkastelemaan esimerkiksi puolison ostoksia.”

2. Voinko tarkastella jostain koko perheeni ostoksia?

”Moni käyttäjä haluaisi tarkastella ostojaan talouskohtaisesti. Palveluun pyritään kehittämään toiminto, jonka avulla perheenjäsenet voivat antaa luvan omien ostotietojensa näyttämiseen asiakasomistajatalouden yhteisessä näkymässä. Tätä mahdollisuutta ei palvelussa kuitenkaan vielä ole.”

3. Minusta tuntuu, että tuotekategoriat eivät ole palvelussa loogisia.

”Tuoteryhmien nimiä ja ryhmittelyä selkeytetään. Pyrimme jatkuvasti parantamaan Omat ostot -palvelua ja tuomaan mukaan myös tuotekuvat.”

4. Voinko tarkastella, paljonko ostan suomalaisia tuotteita?

”Tätä ominaisuutta on moni toivonut. Tällä hetkellä ei ole mahdollista, mutta aiomme kehittää toimintoja jatkossa. Kun palveluun tuodaan tiedot tuotteiden alkuperämaista, tällaista erittelyä voidaan tehdä.”

(Lisätty 4.11.2019: Palveluun on kehitetty syksyllä 2019 kotimaisuuslaskuria, joka lanseerataan marraskuussa 2019.)

5. Milloin Omat ostot -palvelu saadaan S-mobiiliin?

”Omat ostot -palvelu lanseerattiin vuonna 2018 ensin S-kanavalla, mutta se siirtyi alkuvuodesta 2019 osaksi S-mobiilia. Palvelu siis löytyy S-mobiilista.”

6. Miksi palvelun käyttöönotossa on useita vaiheita?

”Omat ostot vaatii alussa vahvan tunnistautumisen. Velvollisuutemme palveluntarjoajana on varmistaa henkilöllisyytesi ennen käyttöönottoa. Samalla asiakas voi luottaa siihen, että tiedot ovat turvassa.

Tuotetasoiset ostotiedot ovat henkilökohtaisia tietoja. Jotta voimme niitä palvelussa näyttää, tulee meidän ensin pystyä tunnistamaan asiakas. Teet tunnistautuneena myös sopimuksen palvelun käyttöönotosta hyväksymällä palvelun käyttöehdot.”

7. Miksi näen vain yhden vuoden ostotiedot?

”Vuoden ajalta esitettynä tiedot ovat visuaalisesti helpommin hahmotettavia. S-ryhmän asiakasomistaja- ja asiakasrekisterissä säilytetään ostotietoja kahden vuoden ajan.

Yhteenvedon rekisterissä olevista, tuotetasoisista ostotiedoistasi voit tilata Oman S-kanavan Tarkista rekisteritietosi -osiosta. Voit tilata sieltä kaikki S-ryhmän asiakasomistaja- ja asiakasrekisteriin kerätyt tarkat ostotietosi, myös ne, joita et Omat ostot -palvelussa näe.”

Tutustu Omat ostot -palveluun

Mikä on Omat ostot -palvelu?

  • Omat ostot on S-ryhmän asiakasomistajille tehty palvelu, jonka avulla voi seurata ostoksiaan ja arvioida omaa kulutustaan. Näet esimerkiksi, mitä tuotteita ja kuinka paljon olet ostanut vuoden sisällä, mistä ja mihin aikaan vuorokaudesta käyt useimmiten kaupassa. Palvelulla on jo 200 000 käyttäjää, ja määrä on kovassa kasvussa.
  • Syyskuussa 2019 palveluun liitettiin hiilijalanjälkilaskuri, jonka avulla voi seurata oman ruokakorinsa hiilivaikutusta tuoteryhmätasolla. Laskuri perustuu todelliseen ostodataan, Luonnonvarakeskus Luken laskelmiin ja kaupan tuotetietoihin.
  • Hiilijalanjälkilaskuria samoin kuin koko S-mobiilin Omat ostot -palvelua kehitetään edelleen jatkuvasti, ja uusia ominaisuuksia on luvassa tasaisessa tahdissa. Jatkossa kuluttajat saavat entistä yksityiskohtaisempaa tietoa kasviproteiinien ilmastovaikutuksista, kun ne eriytetään omaksi tuoteryhmäkseen.
  • Marraskuussa 2019 Omat ostot täydentyy kotimaisuuslaskurilla, joka erottelee toisistaan raaka-aineiltaan ja valmistukseltaan kotimaiset tuotteet sekä Suomessa valmistetut tuotteet. Laskurin avulla asiakkaiden on entistä helpompi valita tuotteita, joissa sekä raaka-aineet että työ ovat omasta maasta.
  • Palveluun voi kirjautua S-mobiili-sovelluksella älypuhelimessa tai S-kanava.fi-sivulla.

Tästä on kyse