Internet Explorer -selainta ei enää aktiivisesti tueta. Suosittelemme käyttämään sivustoamme esimerkiksi Google Chrome tai Mozilla Firefox -selaimilla.

Viiden lajin mökkiolympialaiset

Teksti:
Tiina-Mari Haka
Kuvat:
SOK
Julkaistu: 18.6.2014
|
Muokattu: 31.8.2020
Leikkimieliset mökkiolympialaiset on hauska ohjelmanumero lomapäivien ratoksi. Esimerkiksi mölkky ja saappaanheitto onnistuvat erikokoisilla joukkueilla vaikka kesävieraiden kanssa.

Laji 1: Pussihyppely

Kilpailijat vetävät suuren säkin jalkoihinsa ja pitävät sen suuta noin vyötärön korkeudella. Kun kilpailu alkaa, osallistujat lähtevät hyppimään sovittua matkaa. Ensimmäiseksi perillä oleva voittaa.

Pussihyppely voidaan suorittaa myös joukkuelajina, jolloin kukin joukkueesta hyppii saman matkan ja suoritusajat lasketaan yhteen.

Laji 2: Mölkky

Puisella palikalla eli mölkyllä heitetään puisia keiloja, jotka on merkattu numeroilla 1–12 ja jotka on pystytetty tiiviiksi ryhmäksi. Jos heittäjä kaataa yhden keilan, pistemäärä on sama kuin kaatuneen keilan numero. Jos keiloja kaatuu kaksi tai enemmän, pistemäärä on sama kuin kaatuneiden keilojen lukumäärä. Mikäli keila nojaa toiseen keilaan tai mölkkyyn, sitä ei lasketa kaatuneeksi.

Heiton jälkeen keilat nostetaan pystyyn sille kohdalle, johon ne ovat kaatuneet. Kilpailija tai joukkue putoaa pelistä, jos heitot menevät ohi kolmella peräkkäisellä vuorolla. Peli päättyy, kun ensimmäinen pelaaja tai joukkue saavuttaa täsmälleen 50 pistettä. Mikäli pistemäärä ylittää 50:n, pisteet putoavat 25:een.

Laji 3: Saappaanheitto

Tavoitteena on heittää kumisaapasta mahdollisimman pitkälle. Jokainen kilpailija suorittaa ensin kolme heittoa. Tämän jälkeen parhaan tuloksen saaneet heittävät vielä kolme lisäheittoa. Uusintakierrokselle pääsevien määrä sovitaan etukäteen osallistujamäärän mukaan. Jatkoon voi päästä esimerkiksi kolmasosa osallistujista.

Voittajaksi julistetaan se, joka heittää pisimmälle. Tyyli on vapaa, mutta virallisten sääntöjen mukaan saappaanvarren tulee olla ilmalennon aikana suorassa.

Laji 4: Viesti

Perinteisin versio on kapulaviesti, jossa kilpailijat kuljettavat viestikapulaa tietyn matkan ja luovuttavat sen seuraavalle. Joukkueen jäsenet tekevät suorituksensa peräkkäin niin, että seuraava viestinviejä aloittaa suorituksensa heti, kun edellinen lopettaa.

Voittaja on joukkue, jonka viimeinen suorittaja eli ankkuri pääsee ensimmäisenä maaliin.

Laji 5: Sokkosuunnistus

Sokkosuunnistuksessa rakennetaan aukealle alueelle rata esimerkiksi tyhjistä ämpäreistä tai puupalikoista. Radan suorittajan silmät sidotaan, ja muu joukkue ohjaa suunnistajan radan läpi. He antavat ohjeita, mihin suuntaan ja kuinka pitkälle suunnistajan täytyy kulkea. Suorituksesta otetaan aikaa. Nopein joukkue voittaa.

Muista huolehtia turvallisuudesta: radalla ei saa olla esimerkiksi isoja kiviä, joihin suunnistaja voi kaatua tai loukata itsensä.

Lisää aiheesta