Internet Explorer -selainta ei enää aktiivisesti tueta. Suosittelemme käyttämään sivustoamme esimerkiksi Google Chrome tai Mozilla Firefox -selaimilla.

Kiire on tämän ajan markkinahäiriö

Teksti:
Veli-Pekka Ääri
Kuvat:
SOK
Julkaistu: 28.1.2019
|
Muokattu: 31.8.2020
Osuuskaupan digitaalisten palveluiden keskeisin tarkoitus on helpottaa asiakkaiden arkea, kirjoittaa Yhteishyvän päätoimittaja Veli-Pekka Ääri.

Tehtäväni on viedä perheemme koira Ralle ulos aamuisin ja iltaisin. Teen sen mielelläni sekä Rallen että itseni vuoksi. Pakkaslumen narskuessa saappaiden alla hiljaisella lähiökadulla tähyilen taivaan tähtiä, vaikka ne olisivat pilvien peitossa. Se on parasta rauhoittumista, hiljentymistä tosiolevaisen edessä.

Yhteishyvän printtilehti uudistui tammi-helmikuun taitteessa. Lehden teemaksi valitsimme kiireen, koska sen läsnäolo tuntuu kaikkialla. Huolestuttavaa on se, että kiire ei heijastu ainoastaan työelämään. Liika kiire pilaa myös ajattelun. Muodostamme vahvoja mielipiteitä sekunneissa. Ja vaikka totuus ei pala tulessa, se roihuaa somessa ja tarjoaa ohituskaistan lokeroitumiselle ja radikalisoitumiselle.

Liika kiire pilaa myös ajattelun.

Kiireestä, suorituspaineista ja siitä, ettemme kykene rauhoittumaan – ajattelemaan ennen kuin toimimme – on tullut syöpäläinen, jonka nitistämiseksi osuuskauppaväki on jo alkanut toimia. Kiire on tämän ajan markkinahäiriö. Maatilan emäntä Padasjoelta kertoo Yhteishyvän haastattelussa saavansa ison avun siitä, että kauppojen aukioloajat ovat vapautuneet. ”Kauppaan ei enää tarvitse kiirehtiä.” Se edustaa mielestäni tolkun ihmisen asennetta ja osoittaa, että markkinahäiriö on tältä osin poistunut. Tänä vuonna julkaistavien uusien digitaalisten palveluiden keskeisin tarkoitus on helpottaa asiakkaidemme arkea vielä lisää.

Johtavat tutkijat ovat todenneet, että digitaalisuuden aikakaudella monet hyvinvointivaltioomme liittyvät asiat tulevat olemaan puhtaasti liiketoimintavetoisia. Tämä tulevaisuuden kuva ei ole meille osuuskaupparyhmänä uusi. Tilanne oli sama yli sata vuotta sitten. Uusi juttusarjamme ”Suomea rakentamassa kertoo tästä. Lukioaikainen luokkakaverini, kirjailija ja taidehistorioitsija Anna Kortelainen sukeltaa SOK:n arkiston syövereihin ja tuo pintaan helmiä historiastamme.

Peruutuspeiliin emme tuijota, mutta jo vilkaisusta näemme, että palvelujen ja etujen tuottamiseen liittyvät aina myös inhimilliset arvot. Tämä tarkoittaa kaikkien osuuskaupan jäsenten yhdenvertaisuutta ja oikeudenmukaista osallisuutta siinä, millaista Suomea olemme nyt rakentamassa.

Palvelujen ja etujen tuottamiseen liittyvät aina myös inhimilliset arvot.

Hyvä siitä tulee, kun teemme sen yhdessä ja ryhmänä – ja hiljennymme päivittäin, kukin tavallamme. Toimintafilosofiamme on, että emme halua kiireestä kansallista tarinaamme.

Veli-Pekka Ääri

päätoimittaja

Lue myös

Lisää aiheesta