Internet Explorer -selainta ei enää aktiivisesti tueta. Suosittelemme käyttämään sivustoamme esimerkiksi Google Chrome tai Mozilla Firefox -selaimilla.

Mitä suomalainen tarvitsee arjessa ruisleivän lisäksi? – Kaupan menestyksen ehto on erikoistuminen suomalaisiin

Teksti:
Veli-Pekka Ääri
Kuvat:
SOK
Julkaistu: 27.3.2019
|
Muokattu: 31.8.2020
Osuuskaupan korttelikaupan kilpailuvalttina on läheisyys. Asiakasomistajalla on keskimäärin 2,4 kilometrin matka S-ryhmän ruokakauppaan kirjoittaa Yhteishyvän päätoimittaja Veli-Pekka Ääri.

Yhteishyvä 2/2019 -lehden kannessa komeilee ruisleipä. Se on siinä syystä, josta olemme varmasti kaikki yhtä mieltä. Meille suomalaisille ruisleipä on sisun ja elinvoiman symboli.

Ruisleipää arvostetaan nimenomaan suomalaisena tuotteena. Yhteishyvän teettämän selvityksen mukaan peräti 94 prosenttia vastanneista kertoi, että ruisleivän kotimaisuudella on heille suuri merkitys.

94 % vastasi, että ruisleivän kotimaisuudella on heille suuri merkitys.

Lue juttu selvityksestä: ”Rukiin roolia vahvistettava entisestään”

Näin suuri kotimaisuuden arvostus on hyvä asia. Kun asema kotimaassa on vahva, se antaa paremmat mahdollisuudet ponnistaa myös maailmalle. Ruis on lähtenyt kurottamaan maailmalle erikoistumisen avulla. Siitä on hienoja tarinoita tässä lehdessä.

Samaa ajattelua voisi laajentaa koskemaan ruokaketjua laajemminkin.

EU-jäsenyys avasi kaupan kansainväliselle kilpailulle, ja suljettu suomalainen kauppa lakkasi olemasta. Maailma on pienentynyt, ja sen kaikki tuotteet ja palvelut ovat nyt saatavilla.

Läheltä katsottuna S-ryhmä voi näyttää suurelta, mutta vilkaisu oman hiekkalaatikkomme ulkopuolelle paljastaa, että kauppamme on eurooppalaisessa ruokakaupassa prosentin ja promillen väliin sijoittuva pyöristysvirhe.

Onko maailmassa olemassa suomalaisen kaupan tonttia?

Pieni voi pärjätä erikoistumalla, mutta mihin? Onko rajattomassa maailmassa enää olemassa suomalaisen kaupan tonttia? Me S-ryhmässä uskomme siihen, että on.

Osuuskaupan korttelikaupan tai kyläkaupan kilpailuvalttina on läheisyys. Asiakasomistajalla on keskimäärin 2,4 kilometrin matka S-ryhmän ruokakauppaan.

Tärkeitä asioita ovat myös digitalisoituminen sekä laajat valikoimat. Valikoimia on mahdollista laajentaa oikeanlaisella sääntelyn vähentämisellä. Verkkokauppaan tarvitaan kaikille yhteiset ja vastuulliset pelisäännöt.

Asiakasomistajalla on keskimäärin 2,4 kilometrin matka S-ryhmän ruokakauppaan.

Nyt ulkomaisilla toimijoilla voi olla suomalaisia kauppoja vähemmän velvoitteita ja veroja sekä kevyempi sääntelyn kuorma. Sisulla on helpompi kisata, jos on saman painoiset reput selässä. Kilpailijoita kevyempää reppua ei suomalainen kauppa tarvitse.

Ruisleivän maku on omintakeinen. Sitä me kaipaamme, kun matkustamme maailmalla, sen me poimimme ensimmäisenä ostoskoriin, kun laskeudumme kotimaan kamaralle. Ruisleipään tiivistyy kutakuinkin kaikki, mitä suomalaisen menestykseen tarvitaan.

Myös suomalaisen kaupan menestyksen ehto on erikoistuminen suomalaisiin asiakkaisiin, joiden arjen tarpeet ja arvot tunnemme.

Kirjoittaja on Yhteishyvän päätoimittaja.

Lue myös

Rukiiset reseptit

Lisää aiheesta