Internet Explorer -selainta ei enää aktiivisesti tueta. Suosittelemme käyttämään sivustoamme esimerkiksi Google Chrome tai Mozilla Firefox -selaimilla.

Jussi toi donitsikulttuurin Yhdysvalloista Suomeen – ajatukselle naurettiin pankissa

Teksti:
Leena Lukkari
Kuvat:
Sanna Liimatainen
Julkaistu: 25.4.2019
|
Muokattu: 31.8.2020
Arnolds-ketjun yrittäjä Jussi Laurila joutuu toisinaan puolustelemaan yrityksensä kotimaisuutta. Uransa alusta hän muistaa myös ajan, jolloin pankissa naureskeltiin koko donitsi-idealle.

”Hassua kyllä, olen joutunut puolustamaan yrityksemme kotimaisuutta. Olen väitellyt useammin kuin kerran ihmisen kanssa, joka on inttänyt, että Arnolds-kahviloita on Yhdysvalloissa ja me olemme osa samaa ketjua.

Ainut amerikkalainen asia meissä on mielikuva, jonka pohjalle olen yrityksen perustanut.

En keksi muuta selitystä kuin sen, että ihminen sekoittaa meidät johonkin toiseen brändiin. Jotkut jopa pitävät meitä sillä perusteella riistokapitalisteina, että olemme ulkomainen ketju, joka tulee ja vie suomalaisilta markkinapaikat. Ainut amerikkalainen asia meissä on mielikuva, jonka pohjalle olen yrityksen perustanut.

Idea syntyi Kaliforniassa

Lukioaikoina olin ollut vaihto-oppilaana Kaliforniassa, jossa tutustuin sikäläisiin kahviloihin. Tuohon aikaan Suomessa syötiin lähinnä berliininmunkkeja ja munkkipossuja. Amerikassa kahviloiden herkkuvalikoima oli aivan toista luokkaa. Värikkäät muffinit ja donitsit tekivät lähtemättömän vaikutuksen.

Kun opiskelin ravintola-alaa, Suomi kärvisteli 1990-luvun alun lamassa. Yrittäjyys kiinnosti, mutta ravintolan perustaminen ei houkutellut siinä taloustilanteessa. Sen sijaan minua kiinnosti pikaruokapuoli.

Myöhemmin aloin kehitellä liikeideaa muistikuvieni pohjalta. Halusin myydä parhaalla liikepaikalla edullisia donitseja, jotka oli valmistettu parhaista raaka-aineista. Se oli yhtälö, joka ei vakuuttanut pankissa, sille suorastaan naurettiin. Ei auttanut, vaikka selitin, kuinka vastustamattoman hyviä donitseja aioin valmistaa.

Arnolds-nimen ostimme aikoinaan kansainväliseltä suuryritykseltä, jonka piti lanseerata sillä uusi donitsimerkki vähittäismyyntiin. Hanke kariutui ja siksi yritys kauppasi nimen meille.

Donitseissa on tulevaisuus

Koska rahaa ei irronnut pankista, etsin mukaan yhtiökumppanit, jotka uskoivat ideaani. Oman osuuteni alkupääomasta lainasin veljeltäni.

Ensimmäisen kahvilamme avasimme Turkuun. Liikepaikka oli surkea ja ensimmäisen päivän myynti oli vaivaiset 30 markkaa. Ne olivat kovia aikoja, jolloin tonnikalan arvo edullisena proteiininlähteenä tuli tutuksi.

Seuraavien liikkeiden liikepaikat mietimme paremmin ihmisvirtojen mukaan. Oulun Zeppelin-kauppakeskukseen avattu liike oli täysosuma, sen ensimmäisen päivän myynti oli 18 000 markkaa, eli noin 3000 euroa. Se pelasti meidät.

Oulun Zeppelin-kauppakeskukseen avattu liike oli täysosuma.

Nyt meillä on 30 kahvilaa ja useita uusia avautumassa. Ensimmäisen läksymme lukeneena olemme avanneet kahviloita aika varovaisesti vain sinne, missä on varmasti tarpeeksi asiakaskuntaa. Näin pienemmät paikkakunnat ovat jääneet vaille herkkujamme.

Viime vuoden aikana avasimme toimipisteen viidelle eri ABC:lle.

Yhteistyö S-ryhmän ja ABC:n kanssa tulee todella hyvään saumaan, koska näin pääsemme myös paikkoihin, joissa ei ole suuria kauppakeskuksia tai vilkasta keskustaa.

Viime vuoden aikana avasimme toimipisteen viidelle eri ABC:lle. Asiakkaat ottivat meidät niin hyvin vastaan, että kevään aikana donitsimme otettiin myyntiin 45 ABC-asemalle.

Vain aitoa suklaata

Donitsien valmistukseen käytetään aivan erityistä jauhoseosta, joka on kehitetty vain meille. Siitä leipomo leipoo taikinan ja pyöräyttää donitsien raaka-aihioiksi, jotka matkaavat kahviloihimme ja ABC-asemille, jossa ne paistetaan ja myydään tuoreeltaan. Kuorrutukset tehdään nekin käsityönä paikan päällä.

ABC-asemilla myydään suosituimpia makujamme: kinuskia, maitosuklaata, valkosuklaata ja pomadaa.

Emme tingi mistään, koska meille maku on tärkein. Ja ulkonäkö. Kuorrutuksemme näyttävät niin hyviltä, että niitä kopioidaan. Toisin kuin muualla, me emme käytä mitään suklaankorvikkeita, vaan ainoastaan aitoa belgialaista suklaata.

En ole törmännyt vastaavaan donitsiin missään, en edes ulkomailla. Siten meidän Maitosuklaa Original Arnolds -donitsi on jopa kansainvälisesti vertailtuna huippuluokkaa.

Meillä viihdytään!

Emme ole koskaan hakeneet julkisuutta, mutta ei meitä toisaalta ole koskaan nostettu missään, ei vaikka olemme voittaneet kaksi kertaa vuoden franchising-yrittäjän tunnustuspalkinnon. Kun Hesari teki reilu vuosi sitten jutun kahvilaketjuista, meitä ei mainittu jutussa ollenkaan. Eikä Nyt-liitteen jutussa parhaista donitseista.

Kai me olemme kuitenkin tehneet jotain oikein, koska meidän yrittäjät haluavat jatkaa – jotkut jo toisessa polvessa. Ja kuluttajat tuntevat meidät.

Olemme tutkitusti yksi maamme tunnetuimmista kahvilaketjuista, eikä yhteistyö ABC:n kanssa ainakaan vähennä tunnettuuttamme.”

Arnolds numeroina:

  • 15 miljoonan ketjuliikevaihto
  • 30 kahvilaa
  • 45 ABC-myyntipistettä
  • 5 miljoonaa donitsia vuodessa, melkein yksi jokaista kansalaista kohden. (Myynti pelkästään omissa kahviloissa.)
  • 4 suosituinta makua: kinuski, pomada, maitosulkaa ja valkosuklaa.

Lue lisää

Lisää aiheesta