Internet Explorer -selainta ei enää aktiivisesti tueta. Suosittelemme käyttämään sivustoamme esimerkiksi Google Chrome tai Mozilla Firefox -selaimilla.

Antti Oksan mukaan megatrendejä ovat tällä hetkellä terveellisyys ja helppous.

S-ryhmän valikoimajohtaja uskoo innovaatioihin: "20 vuoden kuluttua suomalaisia tuotteita eivät syö enää vain suomalaiset"

Teksti:
Riina-Maria Metso
Kuvat:
Lari Lappalainen
Julkaistu: 27.11.2018
|
Muokattu: 31.8.2020
Antti Oksa ei ole huolissaan muutoksesta, sillä ruokakulttuurit kehittyvät aina ideoiden ja ihmisten virtausten kautta.

”Ruoan kuluttaminenon yksilöllinen asia, ja siihen liittyy merkityksiä. Valinnoilla heijastellaan omia arvoja ja mieltymyksiä.

Megatrendejä ovat terveellisyys, hyvinvointi ja helppous. Sen jälkeen tulevat luonnollisuuden ja alkuperän arvostus. Myös eettisyys, ekologisuus ja vastuullisuus ovat nousussa.

Valinnoilla heijastellaan omia arvoja ja mieltymyksiä.

Kaupan ja koko elintarvikealan on tehtävä tulkinta väistämättömistä muutosvoimista, joihin on mukauduttava. Suuntaukset näkyvät kaikissa ikäryhmissä mutta korostuvat nuorissa. Kun nyt 20–30-vuotiaat perustavat perheitä, arkiruoka voi muuttua aika nopeastikin.

Makumaailma kansainvälistyy. Vaikea kuvitella, että tämä kehitys muuttuisi tulevina vuosina. Kyseessä ei ole riski vaan kehittyvä ruokakulttuuri. Ruokakulttuurit kehittyvät aina ideoiden ja ihmisten virtausten kautta.

Kun nyt 20–30-vuotiaat perustavat perheitä, arkiruoka voi muuttua aika nopeastikin.

Suomalaisella ruoka-alalla olisi kansainvälisesti valtava potentiaali eettisemmässä ruoantuotannossa. Luomu on konkreettinen täky, samoin tuotantoeläinten hyvinvointiin panostaminen ja ehkäpä myös uudet kasvinviljelyn teknologiat.

Uskon, että 20 vuoden kuluttua parhaat suomalaiset menestysinnovaatiot, joissa terveellisyys, helppous, eettisyys ja ekologisuus yhdistyvät, ovat levinneet ympäri maailmaa. Suomalaisia tuotteita eivät syö enää vain suomalaiset.”

Antti Oksa on S-ryhmän valikoimajohtaja.

Lue myös

Lisää aiheesta