Nyt on tilaisuus saada innovaatio kauppaan – hae Suomalainen Menestysresepti -kisaan | Yhteishyvä
Internet Explorer -selainta ei enää aktiivisesti tueta. Suosittelemme käyttämään sivustoamme esimerkiksi Google Chrome tai Mozilla Firefox -selaimilla.
Impossible burger

Nyt on tilaisuus saada innovaatio kauppaan – hae Suomalainen Menestysresepti -kisaan

Koostaja:
Yhteishyvä
Kuvat:
SOK
Julkaistu: 12.10.2018
Muokattu: 13.2.2020
Hyvää ideaa ei kannata pitää omana tietonaan. S-ryhmän kilpailun kautta se voi nousta seuraavaksi hittituotteeksi.

Hampurilainen pihvillä, joka maistuu ja näyttää lihalta, muttei ole lihaa. "Impossible burger" on ollut ilmiö Yhdysvalloissa. Tutkijat kehittivät pihviin verta muistuttavan hemi-proteiinin, jonka kerrotaan hämäävän makunystyröitä niin, että vain harva erottaa sen tavallisesta jauhelihapihvistä.

Suomessakin on innovoitu. Vuosi sitten Fazer toi markkinoille sirkkaleivän, jossa leivän sisällöstä noin kolme prosenttia koostuu jauhetuista hyönteisistä. Hurjalta tuntunut ajatus sai kokeilijat liikkeelle ja keräsi kansainvälistä huomiota.

Mutta Suomi tarvitsee lisää innovaatioita. Eikä kaikkien innovaatioiden tarvitse olla monimutkaisia, sisältää hyönteisiä tai olla kasvatettu laboratorio-olosuhteissa yksittäisestä solusta. Villejä visioita tarvitaan, mutta myös käytännönläheisille toteutuksille on paikkansa.

Haku auki marraskuun loppuun

S-ryhmä järjestää pienille ja keskisuurille elintarvikevalmistajille Suomalainen Menestysresepti 2019 -kilpailun, jossa haetaan ensi kesän hittituotetta. Kisan kautta tarjoutuu mahdollisuus saada tuote kauppojen hyllylle ja finalisteille on myös luvassa medianäkyvyyttä.

Haku on auki 30.11.2018 saakka. Joulukuun puoliväliin mennessä SOK:n ja Foodwestin asiantuntijoiden raati valitsee 20 kehityskelpoisinta hakijaa jatkoon.

Tammikuun 2019 semifinaalissa joukko kutistuu 5–7 finalistiin, joiden kanssa tuotetta aletaan hioa timantiksi. Tavoitteena on, että elokuussa 2019 kaupan hyllystä löytyy Suomalainen Menestysresepti -voittaja ja mahdollisesti muita finalisteja.

Ruokainnovaatioiden tukeminen on osa S-ryhmän Ruokamanifestiä.

Lue myös