Internet Explorer -selainta ei enää aktiivisesti tueta. Suosittelemme käyttämään sivustoamme esimerkiksi Google Chrome tai Mozilla Firefox -selaimilla.

"Herkusta on perinteisesti haettu kotiin juhlien ja sesonkien tarjoilut. Se onnistuu jatkossakin", projektijohtaja Susanna Ottila lupaa. Hän on työskennellyt Herkussa vuodesta 2014.

"Ei, Herkusta ei tule Prismaa eikä S-markettia" – Asiakkaita kuunneltiin Herkun uudistuksessa

Teksti:
Yhteishyvä
Kuvat:
SOK
Julkaistu: 28.9.2018
|
Muokattu: 31.8.2020
Herkku-ketjun uudistuksesta vastaava projektijohtaja Susanna Ottila kertoo, miten rakastettua ruokakauppaa on haluttu uudistaa.

"Ei, Herkusta ei tule Prismaa eikä S-markettia, vaan ainutlaatuinen Herkku. Kullakin ketjulla on ominaispiirteensä, Herkussa valikoima ja palvelu on hiottu huippuunsa.

Ymmärrän, että omistajavaihdos ja uudistus ovat huolestuttaneet asiakkaita. Muutoksista huolimatta Herkussa säilyy paljon asioita ja palveluita, joita asiakkaat rakastavat ja arvostavat, kuten runsaat palvelutiskit.

Herkussa valikoima ja palvelu on hiottu huippuunsa.

Uudistuksen pohjaksi teimme keväällä ison kuuntelukierroksen, jossa kysyimme Herkun asiakkailta, mitä he haluaisivat säilyttää, mitä toivovat lisää ja mistä voidaan hyvillä mielin luopua.

Saimme valtavasti hyviä vastauksia, joita käytimme suunnittelun pohjana. Lisäksi tutkimme, mitä erilaiset kaupan edelläkävijät maailmalla tekevät.

Kun uusi konsepti on toiminnassa, Herkusta saa monia asioita, joita saa ainoastaan sieltä tai jotka tulevat sinne ensimmäisinä. Iso valikoima- ja hankintaorganisaatiomme seuraa ruokatrendejä ja kiertää maailmalla etsimässä Herkkuun sopivia ratkaisuja.

Tutkimme, mitä erilaiset kaupan edelläkävijät maailmalla tekevät.

Kasvavia ruokatrendejä ovat muun muassa lähi- ja luomutuotetut elintarvikkeet. Uudellamaalla ja pääkaupunkiseudulla on paljon pientuottajia, joiden tuotteet näkyvät valikoimissa. Luomua ja lähiruokaa ei rajata omille osastoilleen, vaan ne ovat yhdessä muiden tuotteiden kanssa.

Toinen iso asia ruokakaupoissa on hävikin hallinta. S-ryhmän omistuksessa olemme oppineet, että hävikin hallinta on monen asian summa. Hyvällä suunnittelulla, seurannalla ja jatkuvalla kehittämisellä varmistamme oikeat määrät tuotteita esimerkiksi palvelutiskeillä.

Herkusta on perinteisesti haettu kotiin juhlien ja sesonkien tarjoilut, joulut, pääsiäiset, vaput ja rapujuhlat. Se onnistuu jatkossakin, tilauspalvelu ja kotiinkuljetukset toimivat. Uskon, että jatkossa Herkku on yhä useammalle lähikauppa ihan arjessakin.

Monet asiakkaat toivovat nopeampaa ostoskierrosta.

Kyselyssä selvisi, että monet asiakkaat toivovat nopeampaa ostoskierrosta. Siksi Herkkuun tulee niin sanottu lyhyt ja pitkä kierto. Lyhyessä kierrossa voit hakea vaikka lounaan nopeasti ja maksaa sen itsepalvelukassalla. Jos haluat fiilistellä ostoksilla, keskustella vaihtoehdoista palvelutiskillä, sinulla on koko Herkun osaaminen käytössäsi.

Uudesta Herkusta tulee sellainen ruokakauppa, ettei vastaavaa ole Suomessa nähty. Enemmän kuin kauppa!"

Odotettu avaus loppusyksystä

  • Ensimmäinen uudistettu Foodmarket Herkku, Helsingin keskusta, aukeaa loppusyksystä, ennen joulusesonkia. Keskustan Herkun lisäksi HOK-Elannolla on Herkku-myymälät kauppakeskuksissa Itiksessä, Jumbossa ja Tapiolan Ainoassa.
  • S-Etukortilla saa Bonusta Herkussa.
  • Uudistuksen kumppanina ovat olleet helsinkiläiset suunnittelutoimistot Amerikka ja Aivan.
  • Jatkossakin Herkun asiakkaita palvellaan suomen lisäksi ainakin ruotsiksi, englanniksi ja venäjäksi.

Herkun henkeä

  • "Herkun Henki" lähtee ihmisistä, myyjän ja asiakkaan kohtaamisista.
  • Jonotukseen etsitään ratkaisuja, joissa asiakkaan ei tarvitsisi seisoa tiskin edessä odottamassa vuoroaan.
  • Kassapalveluista tulee entistä nopeampia, kun asiakkaat voivat valita joko itsepalvelukassan tai perinteisen palvelukassan. Myös itsepalvelukassoilla on aina myyjä paikalla.

Lue myös

Taustaa