Internet Explorer -selainta ei enää aktiivisesti tueta. Suosittelemme käyttämään sivustoamme esimerkiksi Google Chrome tai Mozilla Firefox -selaimilla.

Fazer pyrkii ympäristöystävällisyyteen monella saralla: mm. ravintoloissa suitsitaan leipähävikkiä ja aamalla luodaan uusia ekologisia tuotteita, joista tuoreimpana esimerkkinä on Yosa-kaurajäätelö. Vastuullisuusjohtaja Nina Elomaan mukaan Fazerilla kannetaan huolta ilmastonmuutoksesta myös siksi, että kaakaon tuotanto voi olla ilmaston muuttumisen takia vaarassa.

Fazerin hiilidioksidipäästöt ovat pudonneet vuodesta 2011 jo 40 prosenttia – ”Tekemistä riittää edelleen”

Teksti:
Pirjo Latva-Mantila
Kuvat:
Fazer & 123RF
Julkaistu: 1.4.2019
|
Muokattu: 31.8.2020
YK:n Agenda 2030 toimi inspiraation lähteenä, kun Fazerilla ryhdyttiin suunnittelemaan uusia vastuullisuustavoitteita. Yhtiö aikoo tulevina vuosina puolittaa kaikki päästönsä sekä minimoida ruokahävikkinsä määrän.

Tavoitteisiin on kirjattu niin ikään vastuullinen hankinta, samoin se, että yhtiö pyrkii tarjoamaan kuluttajille yhä enemmän kasvipohjaisia vaihtoehtoja.

”Olemme ruoka-alan yhtiö, joten juuri ruokahävikin taklaaminen ja kasvipohjaisuuden lisääminen nähdään meillä tärkeäksi”, kertoo Oy Karl Fazer Ab:n vastuullisuusjohtaja Nina Elomaa.

Fazerin ravintoloissa järjestetään hävikkikampanjoita, joiden tarkoituksena on jakaa tietoisuutta siitä, mitä hävikki tarkoittaa. Hävikin vähentämiseksi tehdään yhteistyötä koko arvoketjun kanssa. Keinoja on Elomaan mukaan paljon.

”Voimme hyvin käyttää esimerkiksi muotopuolia paprikoita. Asiakkaiden kanssa yhdessä voimme optimoida, paljonko esimerkiksi kaupassa tarvitaan leipää, ettei syntyisi hävikkiä. Erikokoisille kotitalouksille meillä on tarjolla erilaisia pakkauskokoja.”

Myös kasvisten suosiminen on ilmastoteko. Elomaan mukaan Fazerin ravintoloissa on lisätty kasvisvaihtoehtoehtojen määrää systemaattisesti, ja uusia kasvipohjaisia tuotteita kehitetään jatkuvasti. Vuonna 2017 Fazer perusti uuden liiketoiminta-alueen ja osti kaura-alaan erikoistuneen, Yosa-brändistään tunnetun Bioferme-yhtiön. Kotimaisesta kaurasta valmistettavia Fazer Yosa -tuotteita on jo kymmeniä. Tuoteperheen uusin tulokas on maitohappobakteereja sisältävä Fazer Yosa Kaurajäätelö, jonka idea syntyi yhtiön sisäisessä innovaatiokilpailussa.

”Jos me ihmiset ollaan huolellisia, tehdään järkeviä valintoja ja mietitään mitä syödään, sillä on hirveän iso merkitys ilmastonmuutoksen kannalta”, Elomaa toteaa.

  • Energian hiilidioksidipäästöjä vähennetty 40 %.
  • Tavoitteena vähentää kaikkia päästöjä 50 %.
  • Tavoitteena pienentää ruokahävikkiä 50 %.

Huoli kaakaosta

Fazerilla kannetaan huolta ilmastonmuutoksesta myös siksi, että kaakaon tuotanto voi olla ilmaston muuttumisen takia vaarassa. Kaakao on yhtiölle elintärkeä raaka-aine.

”Olemme riippuvaisia kaakaosta. Ilmastonmuutos ja sen aiheuttamat kasvitaudit uhkaavat kaakaon saatavuutta, sillä tuotantoalueet ovat ilmastolle herkkiä. Kyllä kaikkien muidenkin viljelykasvien osalta pitää olla huolissaan. Meille on tärkeää saada hyvänlaatuista raaka-ainetta.”

Hiilidioksidipäästöjään yhtiö on jo onnistunut vähentämään merkittävästi. Elomaan mukaan energian hiilidioksidipäästöissä on tultu alas peräti 40 prosenttia vuosien 2011 ja 2017 välisenä aikana.

”Meillä on siirrytty uusiutuvaan sähköön ja lisäksi tuotantolaitoksillamme on tehty monenlaisia toimenpiteitä energiatehokkuuden parantamiseksi. Mutta vaikka paljon on jo tehty energian hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi, tekemistä riittää edelleen.”

S-ryhmän Iso Juttu -kampanjan tavoitteena on hillitä ilmastonmuutosta vähentämällä ilmastoa lämmittäviä hiilidioksidipäästöjä miljoonalla tonnilla vuoteen 2030 mennessä. Miljoona tonnia on iso juttu – se on saman verran kuin 8 000 000 automatkaa Rovaniemeltä Helsinkiin tai 100 000:n suomalaisen vuosittaiset päästöt. Tutustu kampanjaan osoitteessa www.isojuttu.fi

Lisää asiaa ilmastosta:

Lisää aiheesta