Mitä kaupan vastuullisuus tarkoittaa?
Pantsar: "Kaupat ovat tärkeitä portinvartijoita, sillä ne pystyvät vaikuttamaan kuluttajien valintoihin. Jotta liiketoiminnasta tulee ympäristölle kestävää, myös kuluttajat pitää saada mukaan.
Olen työskennellyt koko ikäni ekologisesta ja taloudellisesta näkövinkkelistä. Uskon, että ympäristön huolehtimisesta voi tehdä kannattavaa liiketoimintaa. Tulevaisuudessa vain vastuullisesti toimivat yritykset menestyvät. Se on globaali trendi."
Terho: "Kaupalla on suuri rooli vastuullisuudessa, sillä se ohjaa, mihin ihmiset kiinnittävät huomiota ja kuinka he kuluttavat. Kaupalla on erittäin hyvät mahdollisuudet vaikuttaa ihmisten arkipäivän käyttäytymiseen ja siihen, kuinka vastuulliset valinnat tehdään asiakkaalle helpoksi.
Menestyvä liiketoiminta edellyttää jatkossa vastuullisia arvoja. Kaupan toiminnan pitää olla kannattavaa, mutta sen pitää huomioida roolinsa myös suhteessa ympäröivään yhteiskuntaan. Liiketoiminnan ja arvojen pitää olla harmoniassa."
Mitä asiakkaat vaativat kaupaltaan tulevaisuudessa?
Pantsar: "Tulevaisuudessa kaikki digitalisoitavissa oleva digitalisoituu. Kuluttajien käyttäytyminen muuttuu ja meidän pitää ymmärtää heidän tarpeensa sekä niihin vaikuttavat tekijät, jotta voimme luoda uusia ratkaisuja.
Perinteisesti ajatellaan, että kehityksen draiveri on julkisella sektorilla, mutta erityisesti sosiaalisen median kehittyessä kuluttajat nostavat omat vaatimuksensa lainsäädännön yläpuolelle. Ilmastonmuutos ja luonnonvarojen väheneminen vaikuttavat tuotteiden hintoihin. Nyt pitää tehdä rohkeita kokeiluja erityisesti energiantuotannossa ja energian säästämiseksi."
Terho: "Läpinäkyvyys lisääntyy, eivätkä asiat pysy enää yksinomaan asiantuntijoiden tiedossa. On siis parempi tehdä asiat niin, ettei läpinäkyvyys haittaa yrityksen toimintaa. Vastuullisuus valtavirtaistuu, ja siksi esimerkiksi S-ryhmän pitää tarkastella liiketoimintojaan niin, että se on valmiina muutoksiin.
Jo lähitulevaisuudessa ihmiset odottavat kaikkien tuotteiden olevan vastuullisia. Kuluttajat alkavat olettaa, että myös kauppa toimii päästöttömästi. Tulevaisuutta on myös päästötön toimitusketju asiakkaalle asti."
Millaisena näet kaupan ja S-ryhmän 20 vuoden päästä?
Pantsar: "S-ryhmä on energiantuotannoltaan omavarainen. Myytävät tuotteet on valmistettu ekologisesti kestävällä tavalla. Lähituotteita suositaan, ja kauempana valmistetut tuotteet on tuotettu samoilla kestävillä periaatteilla. Tuotannon pitäisi olla niin tehokasta, että kaikki raaka-aineet pystytään hyödyntämään.
Kauppa ei vain myy tuotteita, vaan se tarjoaa yhä enemmän palveluja ja jakamismahdollisuuksia. Tulevaisuudessa ei tarvitse ostaa omaa porakonetta, vaan asiakas voi hankkia yhteiseen koneeseen esimerkiksi käyttöoikeuden. Jakamis- ja kiertotalous lisääntyy."
Terho: "Tulevaisuudessa tapahtuu eriytymistä tuoteryhmien välillä, ja kotitalouksien perustarvikkeiden hankkiminen automatisoituu. Asiakas määrittelee virtuaalisesti, kuinka usein maitoa, leipää, vihanneksia tai pesuaineita toimitetaan kotiovelle.
Toisaalta myös henkilökohtainen palvelu nousee joissain tuoteryhmissä ratkaisevaan rooliin. Ihmiset voivat esimerkiksi tilata unelmiensa olohuoneen kalusteineen rautakaupasta, ja kauppa toteuttaa sen ilman että asiakas valitsee erillisiä tuotteita eri kaupoista ja remontoisi itse kotiaan."
"Asiakas voisi määrätä, kuinka usein kotiovelle toimitetaan maitoa, leipää tai vihanneksia."