Mitä tietoja minusta kerätään? Kuka niitä käsittelee ja mitä tiedoilla tehdään? Muun muassa näitä kysymyksiä tulee joskus mietittyä kaupan kassalla vihreää korttia vilauttaessa.
Suomessa asiakasrekisterien ylläpitoa säätelee henkilötietolaki. EU valmistelee paraikaa kaikkia jäsenmaita koskevaa tietosuoja-asetusta. Sen tarkoitus on luoda EU:n sisämarkkinoille yhteiset pelisäännöt ja lisätä läpinäkyvyyttä tarjoamalla kuluttajille yhä tarkempaa tietoa siitä, mihin häntä koskevia tietoja käytetään. Myös viranomaisten toimivaltuudet lisääntyvät. Näin pyritään parantamaan kuluttajien oikeuksia ja suojelemaan heidän yksityisyyttään.
"Tällä hetkellä eurooppalaiset eivät luota EU-maiden kuluttajasuojaan. Koska kaupan alan oikeudellinen säätely ei ole yhtenäinen, ihmiset eivät uskalla käyttää kauppojen verkkopalveluita. Uuden tietosuoja-asetuksen myötä vastuu tietoturvasta siirretään vahvemmin asiakasrekisterien ylläpitäjille. Sillä halutaan lisätä kuluttajien luottamusta", selittää tietosuojavaltuutettu Reijo Aarnio.
Suomalaiset suhtautuvat yksityisyyteensä huolettomammin kuin muut eurooppalaiset. He myös luottavat poikkeuksellisen paljon viranomaisiin.
"Täällä ihmiset uskovat siihen, ettei tietoja käytetä väärin. Luottamus ansaitaan läpinäkyvyydellä joka päivä myös uusissa monimutkaisissa välineissä ja palveluissa", sanoo Suomen Asiakkuusmarkkinointiliiton toimitusjohtaja Jari Perko.
EU:n asetus tulee voimaan aikaisintaan vuonna 2015. Sen myötä suuret organisaatiot joutuvat nimittämään erillisen tietosuoja-asioista vastaavan henkilön.
"Suomessa isot keskusliikkeet ovat panostaneet ilahduttavan paljon asiakasrekisterien läpinäkyvyyteen. Kun noudatetaan hyvää tiedonhallinnan tapaa ja kunnioitetaan asiakkaiden oikeuksia, vaikeuksia ei tule", Reijo Aarnio sanoo.
S-Etukortti on 3,6 miljoonalla ihmisellä. Joka päivä tehdään noin miljoona Bonusta kerryttävää ostotapahtumaa.