Internet Explorer -selainta ei enää aktiivisesti tueta. Suosittelemme käyttämään sivustoamme esimerkiksi Google Chrome tai Mozilla Firefox -selaimilla.

Sanna Suokko on Yhteishyvän päätoimittaja, jonka mielestä kaikki kaunis kypsyy yleensä hitaasti.

Suomalainen juomakulttuuri muuttuu yhä eurooppalaisemmaksi

Teksti:
Sanna Suokko
Kuvat:
Outi Törmälä
Julkaistu: 15.5.2023
|
Muokattu: 15.5.2023
Suomessa alkoholikeskustelu on edelleen haittakeskeistä. Näin siitä huolimatta, että elämän kohokohtia osataan nykyään juhlistaa hillitysti keskellä arkeakin, muistuttaa Yhteishyvän päätoimittaja Sanna Suokko pääkirjoituksessaan.

Martinin viinisuvun synnyinsijoilla magnolia- ja persikkapuut puskevat kukintoja kohti Piemonten sinistä taivasta. Rinteiden viiniköynnökset vasta oikovat jäseniään uuteen kasvukauteen.

Laakson pohjalle levittäytyy jättimäinen tehdas ja täyden palvelun logistiikkakeskus, josta Martinin perheyrityksen viinit lähtevät maailmalle. Kaiken keskellä kohoaa viininkypsytyskellari, joka on kuin futuristinen katedraali. Kivenheiton päässä sijaitsee yrityksen perustajan herra Secondo Martinin kotitalo. Kontrasti on melkoinen.

Tänä päivänä yritystä johtaa Secondon poika ¬Gianni, mutta johtoon on nousemassa tämän tytär Eleonora.

Kaiken alla hengittää maa, joka antaa viinin ja vaurauden paljon Martinin sukua laajemmalle yhteisölle. Tämän kaiken näkeminen auttaa ymmärtämään seudun italialaista elämänfilosofiaa: viini todella tarkoittaa koko elämää.

Meillä Suomessa puhe viinin sulostuttamasta elämästä herättää usein toisenlaisia mielikuvia. Alkoholikeskustelua leimaa haittakeskeisyys. Se on ymmärrettävää, kun huomioi alkoholin aiheuttamat sosiaaliset ja terveydelliset ongelmat yhteiskunnassamme.

Usein unohtuu, että alkoholikulttuurimme kuitenkin kehittyy yhä eurooppalaisempaan ja liberaalimpaan suuntaan. Elämän kohokohtia osataan nykyään juhlistaa hillitysti keskellä arkeakin.

Lehden teemajuttuun haastattelemamme sosiologi ja yhteiskuntatieteilijä Antti Maunu ei ihmettele, vaikka S-ryhmän ravintoloiden asiakasomistajaviinit olisivat osaltaan muuttaneet juomakulttuuria. Vuosittain vaihtuva valikoima kattaa kuohu-, puna-, valko- ja roséviinin sekä samppanjan.

Asiakasomistajaviinejä myydään joka vuosi lähes puoli miljoonaa pulloa. Viinien hankinnassa painotetaan vastuullista eurooppalaista tuotantoa ja tuotannon työoloja.

Kun tänä kesänä tilaan ystävieni kanssa kuohuviinipullon, on mukava tietää, mistä se tulee. Vaikka tuoksussa on kukkaa ja hedelmää ja väri kullankeltainen, mieleeni nousee mustavalkoinen kuva omistautuneesti työskennelleestä Secondo Martinista vaimonsa Lauran kanssa, jonka kerrotaan olleen vahva, rehellinen ja viisas nainen.