Internet Explorer -selainta ei enää aktiivisesti tueta. Suosittelemme käyttämään sivustoamme esimerkiksi Google Chrome tai Mozilla Firefox -selaimilla.

Mummin samettitakki toimii yhä – vastuullinen valinta voi kantaa yli sukupolvien

Teksti:
Sanna Suokko
Kuvat:
SOK
Julkaistu: 24.3.2022
|
Muokattu: 24.3.2022
"Tänä keväänä Sokos-tavarataloketjumme täyttää 70 vuotta. Se on hieno saavutus”, kirjoittaa toimituspäällikkö Sanna Suokko Yhteishyvän pääkirjoituksessa. Hän iloitsee erityisesti siitä, että kerskakulutuksen ja pikamuodin vuosikymmenten jälkeen vastuullisuus ja laadun arvostus ovat nousseet tapetille.

"Pukeutuminen, mikä ihana leikki ja itseilmaisun väline! Mummini piti ompelimoa rintamamiestalon yläkerrassa ja valmisti mittatilaustyönä vaatteita pienen maalaispitäjän ja lähikaupungin rouville. Näin, miten mummi otti mittoja, piirsi kaavoja, tunnusteli kankaita ja leikkasi isoilla saksilla, viuf viuf.

Ripille astelin 80-luvun jämäköissä olkatoppauksissa ja Makepeace-tukassa. Seinäjoen Sokoksen nuortenosasto veti puoleensa kuin hunajapurkki. Se kuului must-kohteisiin, kun lähdettiin shoppailemaan. Merkkivaatteiden logot saivat näkyä, vähitellen myös feikkimerkkien, joita rahdattiin etelänlomilta. Piraattikopioiden yhteydestä lapsityövoimaan tai järjestäytyneeseen rikollisuuteen ei tiedetty mitään. Kulutusjuhla oli käsinkosketeltavaa. Nurkan takana vaani 90-luvun lama.

Internetin myötä maailma avautui.

Globalisaatio toi tullessaan halvan tuotannon maissa valmistetun pikamuodin, lopulta myös kansainväliset nettikaupat.

Viime vuosina olemme lukeneet uutisista, miten tunnetut brändit polttavat myymättömiä vaatteitaan ja katsoneet dokumentteja, joissa on tuotu esiin vaateteollisuuden synnyttämät hiilidioksidipäästöt ja ihmisoikeusrikkomukset. Silmät ovat avautuneet.

Tänä keväänä Sokos-tavarataloketjumme täyttää 70 vuotta. Se on hieno saavutus. Vaikka verkkokauppa kasvaa, tavaratalossa asioinnille on edelleen tilausta. Sokoksen osaava asiakaspalvelu saa ansaitusti paljon kiitosta.

Historioitsija Anna Kortelaisella on myös toinen selitys tavaratalojen säilymiselle. Jos tavarataloja ei olisi, menettäisimme flaneeraamisen ilon. Allekirjoitan väitteen. Jotain olennaista tiivistyy hetkeen, kun saa rauhassa kuljeskella kaupungilla ja antaa kämmenen liukua pitkin naistenosaston vaaterekkejä ja nuuhkia keskittyneesti uusia parfyymejä.

Ilahduttavinta on kuitenkin se, että kerskakulutuksen ja pikamuodin vuosikymmenten jälkeen vastuullisuus ja laadun arvostus ovat nousseet tapetille. Ostamisen yhteydessä halutaan tietää, mitä materiaalia vaate on, missä se on valmistettu ja miten sitä tulisi huoltaa, että se kestäisi mahdollisimman pitkään. Siksi myös S-ryhmän hankintaketjujen ja vastuullisuuskriteerien avaaminen teille asiakasomistajille on entistä tärkeämpää.

Se on edellytys pitkäjänteiselle ja kestävälle liiketoimintakehitykselle muodin saralla.

Vielä sananen mummista. Kun lähden juhliin, viimeisen silauksen antaa yleensä pitkä musta samettitakki, jolla on ikää yli 70 vuotta. Se on mummin ompelema ja hyvä muistutus siitä, että vastuullinen valinta kantaa parhaimmillaan yli sukupolvien."

Sanna Suokko, toimituspäällikkö

Lisää aiheesta