Helposti hotellissa: ”Haluamme tarjota positiivisen kokemuksen kaikille vieraillemme” - Yhteishyvä

Helposti hotellissa: ”Haluamme tarjota positiivisen kokemuksen kaikille vieraillemme”

Rovaniemeläinen vammaisneuvoston puheenjohtaja Minna Muukkonen

Rovaniemeläinen vammaisneuvoston puheenjohtaja Minna Muukkonen osallistui S-ryhmän esteettömyyskartoitukseen Sokos Hotel Vaakunassa.

Esteettömyys palvelee niin liikuntarajoitteisia kuin lapsiperheitäkin.

Jaa Somessa
Teksti
Anu Vallinkoski
Kuvat
Jouni Porsanger

Sähköpyörätuolilla kulkeva Rovaniemen vammaisneuvoston puheenjohtaja Minna Muukkonen miettii aina ennen uuteen paikkaan menemistä, miten liikkuminen siellä sujuu. Onko luiskia, mahtuuko kääntymään?

”Tutkin kotona paikan nettisivut. Esteettömyys alkaa sieltä. Hyvillä sivuilla kerrotaan, miten vaikeasti liikkuvat on huomioitu”, hän sanoo.

Esteettömyys alkaa nettisivuilta.

Muukkosen mukaan sisällä hotellissa esteettömyys tarkoittaa sitä, että liikkuminen on kaikille sujuvaa. Invahuoneissa sähkösängyt ja lainattavat nostimet helpottavat liikkumista.

S-ryhmän tavoitteena on kehittää esteettömyyttä omissa toimipaikoissaan. Työ alkaa Sokos Hotelleista, joiden esteettömyyttä on kartoitettu. Niiden pohjalta on tekeillä suunnitelma esteettömyyden parantamiseksi.

”Meille esteettömyys tarkoittaa sitä, että kaikki asiakkaamme ovat yhdenvertaisessa asemassa riippumatta siitä, onko heillä jotain liikkumisen vaikeutta vai ei. Haluamme tarjota positiivisen kokemuksen kaikille vieraillemme”, Sokos Hotellien konseptipäällikkö Janina Nurmela sanoo.

Esteetön ympäristö on etu paitsi liikuntarajoitteisille sekä kuulo- ja näkövammaisille myös esimerkiksi ikäihmisille ja lastenrattaiden kanssa liikkuville.

Osaava asiakaspalvelu osa esteettömyyttä

Sokos Hotellien esteettömyyskartoituksissa on käyty läpi asiakkaan koko polku. Miten asiakas saapuu hotelliin? Miten asiointi vastaanotossa sujuu? Millaista liikkuminen on huoneissa tai aamiaisella?

Kartoituksiin ja esteettömyysohjelman valmisteluun on kutsuttu mukaan vammaisjärjestöjen edustajia.

Ohjelman valmistuttua kaikki ei muutu Sokos Hotelleissa kertaheitolla. Uudistuksia on tarkoitus tehdä vähitellen. Tulevissa hotellihankkeissa esteettömyys huomioidaan suunnitteluvaiheessa.

Aina esteettömyyttä varten ei tarvitse tehdä valtavaa remonttia, myös osaavalla asiakaspalvelulla on merkitystä.

S-ryhmän Paras paikka elää -ohjelmassa on sata tekoa. Yksi niistä on esteettömyyden parantaminen. Tavoitteena on laatia ohjelma, jossa toimipisteiden esteettömyyttä kehitetään.

Lue lisää S-ryhmän vastuullisuusteoista

Julkaistu: 22.1.2019
Muokattu: 18.2.2019
Jaa Somessa