Kun liittyy osuuskaupan asiakasomistajaksi, saa S-Etukortin, jolla pääsee esimerkiksi Bonuksen kerryttämisen alkuun.
Kortin käytöstä kertyy tietoa S-ryhmän asiakasomistaja- ja asiakasrekisteriin. Osuuskaupalla on lainmukainen velvollisuus pitää jäsenistään jäsenluetteloa. Tietojen keräämisestä on muutenkin turha olla huolissaan, koska myös asiakas hyötyy siitä, että kauppa tuntee asiakkaansa.
Uusi laki parantaa tietosuojaa
EU:ssa tulee keväällä 2018 voimaan uusi tietosuoja-asetus, joka velvoittaa yrityksiä kertomaan asiakkailleen heidän henkilötietojensa käsittelystä aiempaa tarkemmin.
Asiakkaalla on oikeus tietää, mihin tarkoituksiin ja miksi hänestä kerätään tietoja. Uuden lain mukaan tietoja voidaan kerätä vain etukäteen nimettyihin käyttötarkoituksiin. Asiakkaalla on aina oikeus kieltää suoramarkkinointi, puhelinmarkkinointi ja markkinatutkimukset. Hänellä on myös oikeus tarkastaa omat tietonsa.
Näin tietoa kerätään
S-Etukorttia käyttävästä asiakkaasta tallennetaan henkilön yhteystietojen lisäksi ostotiedot ja esimerkiksi uutiskirjeiden tilaukset.
S-ryhmän verkkosivuilla kuten vaikkapa prisma.fi:ssä, yhteishyvä.fi:ssä tai S-kanava.fi:ssä tallennetaan palvelun käyttöön liittyvää tietoa kuten verkkopalveluissa yleensä. Tätä asiakas voi hallita oman nettiselaimensa asetuksilla.
Ruokakaupan valikoima suunnitellaan asiakkaiden ostotietojen mukaan.
Asiakastietoja käsitellään automaattisesti erilaisissa tietojärjestelmissä. S-ryhmän työntekijä käsittelee yksittäisen ihmisen tietoja ainoastaan henkilökohtaisessa asiakaspalvelutilanteessa kuten asiakkaan soittaessa asiakasomistajapalveluun.
Jokainen henkilötietoja työssään käsittelevä S-ryhmän työntekijä on koulutettu ja hänellä on henkilökohtaiset käyttäjätunnukset, jolloin toimintaa voidaan valvoa.
S-ryhmän asiakasrekisteristä ei luovuteta asiakastietoja yhteistyökumppaneille. Esimerkiksi Bonusta myöntävien yhteistyökumppanien mainontaa lähetetään S-ryhmän käyttämän sopimuspainotalon kautta, jolloin yhteistyökumppani ei tiedä, kenelle mainokset lähtevät.
Kauppa kohdentaa valikoimaa
Jotta asiakasomistaja saisi täyden hyödyn osuuskaupan jäsenyydestään, S-ryhmän on tunnettava asiakkaansa, samoin kuin ennen vanhaan kauppias tunsi.
S-Etukortin käyttäjiä on yhteensä 3,7 miljoonaa. S-Etukortilla tehtävistä ostoksista kerätään tarkkaa ostotietoa, jotta pystytään kehittämään esimerkiksi ruokakauppojen valikoimaa mahdollisimman hyvin kunkin kaupan asiakaskunnan tarpeita vastaavaksi. Tampereen Lielahden Prismassa valikoima on erilainen kuin Helsingin Bulevardin S-marketissa.
Ketään ei S-ryhmässä kiinnosta, ostaako asiakasomistaja sisäfileetä vai lenkkimakkaraa, vaan kuinka paljon ja minkälaisia lihatuotteita hänen käyttämässään lähikaupassa ylipäätään ostetaan.
Asiakas lopulta hyötyy siitä, että kaupalla on tietoja hänestä.
Asiakkaan S-Etukortin jättämä ostotieto hyödyttää siis ennen muuta asiakasta itseään. Tämän tiedon avulla asiakasomistajille pystytään tuottamaan mahdollisimman hyvin tarpeita vastaavat ruokakaupan palvelut ja valikoimat.
Saman ostotiedon perusteella S-ryhmässä kehitetään koko ajan uusia palveluja, jotka ovat tulevaisuudessa yhä räätälöidympiä ja kekseliäämpiä. Ehkä tulevaisuutta on, että asiakkaan aikaisempaan ostokäyttäytymiseen perustuva älykäs ostoslista pompahtaa älypuhelimen näytölle, kun hän astuu ruokakauppaan sisään tai kirjautuu ruoan verkkokauppaan.
Ja kuka tietää, ehkä jonain päivänä tyhjä jääkaappi saattaa täyttyä itsestään.