Kaukana ovat ajat, jolloin koko kansa kokoontui seuraamaan Miss Suomi -kisoja ja Lauantaitansseja television ääreen. Median käytöstä on tullut yksilöllisempää ja ajasta riippumattomampaa. Helsingin yliopiston viestintäpolitiikan professori Hannu Niemisen mukaan suomalaiset käyttävät eri medioiden seuraamiseen yhteensä 8 tuntia ja 39 minuuttia joka päivä. Mediankäytön ydinalueeseen ovat perinteisesti kuuluneet sanoma- ja aikakauslehtien lukeminen, radion kuuntelu ja television katselu, mutta internet on luonnollisesti noussut näiden rinnalle. Laajempaan määritelmään luetaan myös kirjojen, elokuvien, ääni- ja videotallenteiden sekä pelien kuluttaminen.
Vaikka tietokoneet, tabletit, älypuhelimet, pelikonsolit ja muut verkkolaitteet syövät yhä isompia siivuja mediankäytön kokonaiskakusta, myös television katsominen on kasvussa. Finnpanelin TV-mittaritutkimuksen mukaan suomalaiset katsoivat televisiota viime vuonna keskimäärin 183 minuuttia päivässä. Vuosikymmen aiemmin vastaava luku oli 12 minuuttia vähemmän. Kasvu selittyy osittain sillä, että eri laitteita käytetään usein päällekkäin: telkkariohjelma pyörii taustalla, Facebook on auki tietokoneella ja Angry Birds -turnaus käynnissä tabletilla.
"Perinteisen television viehätys on sama kuin radionkin kohdalla: suuri osa käyttäjistä on tyytyväisiä, kun joku on valinnut ohjelmiston heidän puolestaan. Se voi olla tuttua ja turvallista, mutta aina on myös yllätyksen mahdollisuus", Nieminen muistuttaa.
Painetun median luonne muuttuu: tekstiä täydentävät yhä useammat visuaaliset keinot.