Hyppy tuntemattomaan
Nielsenin tutkimuksen mukaan oma aktiivinen tiedonetsintä on internetin kanavista suosituin. 67 prosenttia vastaajista sanoi ostavansa uuden tuotteen todennäköisimmin, jos on ensin tutkinut asiaa itse. Kuusela uskookin kuluttajien ostoskäyttäytymisen muuttuneen netin ja siellä olevien käyttäjäarviointien ansiosta.
"Kuluttajan asema on vahvistunut. Internetin avulla hänellä on mahdollisuus saada entistä enemmän tietoa ja toisten tukea päätöksentekonsa pohjaksi."
Monet suosittelijat voivat vaikuttaa ostopäätökseen yhtä aikaa. Kuuselan mukaan muiden arviot korostuvat erityisesti matkailussa, joka on aina eräänlainen hyppy tuntemattomaan.
"Jos hotellin varaa netistä, sen saamilla tyytyväisyysarvioilla on erittäin iso merkitys. Toki pitää muistaa, että arvioita voidaan myös huonontaa tai parantaa keinotekoisesti, ja siksi niihin tulee suhtautua varauksellisesti."
Osa kuluttajista hakee arviointeja ja arvosteluja myös painetuista lehdistä. Kuuselan mukaan tuotevertailuihin erikoistuneet lehdet ovat joillekin tärkeä tietolähde ja siten myös merkittävä suosittelija.
"Yhdysvalloissa julkaistaan esimerkiksi Consumer Reports -lehteä, jolla on tälläkin hetkellä miljoonia tilaajia. Tilaajat haluavat luotettavaa, vertailevaa analyysia, ennen kuin tekevät ratkaisunsa."
Vieras mutta tuttu bloggari
Laura Hakanen Blogirinki Mediasta uskoo, että blogit vaikuttavat nykyisin kuluttajien ostopäätöksiin tuntuvasti.
"Bloggaajan ja lukijan suhde on kaverillinen ja siksi läheinen."
Hakasen mukaan lukijat seuraavat erilaisia blogeja, jotta voivat samastua niiden kirjoittajiin. Vaikka lukija ei olisi koskaan nähnytkään kirjoittajaa, voi läheiseltä tuntuva suhde kasvattaa luottamusta.
Blogien vaikutusta on Hakasen mukaan kuitenkin vaikeaa mitata, sillä internetissä sisältö elää pitkään.
"Esimerkiksi jokin resepti saattaa olla suosittu vuosikausia."
Blogirinki Media myy asiakkailleen blogimarkkinointikampanjoita, joissa ammattibloggaajat kirjoittavat esimerkiksi asiakkaan tuotteista tai palveluista. Hakanen kertoo, että bloggarit eivät osallistu kampanjoihin, jos eivät koe voivansa seistä tuotteiden takana. Toisaalta kokeiltua tuotetta ei hänen mukaansa ole pakko vain kehua, vaan myös epäkohdat saa tuoda esiin.
"Kyllä rehellinen pitää olla."
Hannu Kuusela taas kertoo kulutusyhteisöistä, joissa tietyn tuotteen tai brändin ympärille on muodostunut sosiaalinen yhteisö. Kulutusyhteisöillä voi olla erilaisia tapahtumia, kuten konsertteja tai urheilukilpailuja. Kyse ei siis ole vain tuotteen ostamisesta, vaan myös porukkaan kuulumisesta.
"Silloin on paljon herkempi kaikelle sille, mitä yhteisö välittää eli sen arvoille, tavoille, käytännöille ja periaatteille"
"Bloggaajan ja lukijan suhde on kaverillinen ja siksi läheinen."