SOK:n vastuullisuusjohtaja Lea Rankinen, 46, huomauttaa, että ilmastosta on tullut kuluttajille jo yhtä tärkeä teema kuin terveydestä ja hyvinvoinnista.
”Ihmiset ovat valmiita toimimaan itse ilmaston eteen, mutta odottavat sitä myös yrityksiltä.
Yritysten on huomioitava ilmastoasiat omissa toimissaan ja tarjottava kuluttajille helppoja ratkaisuja kestävien valintojen tekemiseksi. Hyviä esimerkkejä tästä ovat S-ryhmässä toteutettu satokausiajattelu sekä kotimaisen kalan ja kasvisten lisääminen ruokavalioon.
”Yritysten on tarjottava kuluttajille helppoja ratkaisuja.”
Viime keväänä kaupparyhmän valikoimiin tuli uusia kotimaisia kalatuotteita ja kalan hintaa laskettiin. Tästä syntyi Suomu nousuun -kampanja, ja kotimainen kala ui suomalaisten ruokapöytiin.
Kampanja on esimerkki siitä, että vaikka asioita tehtäisiinkin terveys edellä, vaikutuksista hyötyy myös ilmasto.”
Kumppanit mukaan talkoisiin
”Asiakkaat haluavat konkreettisia palveluja. Yksi hyvä esimerkki tällaisesta on S-ryhmän Omat ostot -palvelu, joka mahdollistaa oman ostoskorin ilmastovaikutuksen kokonaisseurannan.
Tutustu Omat ostot -palvelun hiililaskuriin >>
Yritysten ilmastoasioihin liittyy myös paljon tekoja, jotka eivät näy kuluttajalle. Kokonaisuus on rakennettava huolella, ja siihen tarvitaan kaikkien osallistumista – meillä S-ryhmässä kuluttajien lisäksi tavarantoimittajien mukaantuloa.
Siksi olemme asettaneet kunnianhimoiset tavoitteet: pyrimme vähentämään kumppaneidemme kanssa yhteisiä päästöjä miljoona tonnia vuoteen 2030 mennessä vuoden 2015 tasosta. Iso Juttu -ilmastokampanjan haasteeseen vastasi jo ensimmäisenä vuonna lähes 100 kumppania.
”Vastuullisuuden ja sitä myöten myös ilmastoasioiden tulee olla toimintamme ytimessä.”
Jotta kaupparyhmä säilyy kilpailukykyisenä myös jatkossa, vastuullisuuden ja sitä myöten myös ilmastoasioiden tulee olla toimintamme ytimessä. Haluamme toimia aktiivisesti ennakkoon ja kehittää uusia ratkaisuja niin kuluttajille kuin yhteistyökumppaneille.”