Helsinkiläinen Laura Kolehmainen, 25, oli ihan tavallinen opiskelija, kun hän perusti Ilmastoveivi 2019 -kampanjan. ”Olin juuri lukenut tuoreen ilmastoraportin ja tajusin, että nyt on kiire.”
Näin Kolehmainen kertoo:
”Minua alkoi ahdistaa se, että vain pienellä osalla ihmisistä on varaa tehdä ilmastoystävällisiä valintoja. On hienoa, että voit maksaa vähän enemmän lähellä tuotetusta ruoasta tai ympäristöystävällisemmästä sähköstä. Kaikilla ei kuitenkaan ole rahaa ostaa ilmastokestävää. Pelkät yksilön valinnat eivät riitä.
”Kaikilla ei ole rahaa ostaa ilmastokestävää.”
Aloin tutkia, mitä muut jo tekevät. Tuolloisella työpaikallani ihmisoikeusjärjestössä puhuttiin politiikan supervuodesta. Tajusin, että meidän pitää keskittyä Suomen EU-puheenjohtajuuskauteen. Silloin voimme oikeasti saada asioita aikaan maailmanpolitiikassa eri tavalla kuin normaalitilanteessa.
Kun tein kampanjan aloituksesta päivityksen Facebookiin, siihen tuli heti satoja kommentteja.”