Suuri kuluttajatutkimus on todellinen näytön paikka: ”Tämä on asiakkaan ääni ja kaupalle siis kaikki kaikessa”, toteaa kisan tuomaristossa istuva S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtaja Sampo Päällysaho.
Koko kisan jatko voi olla vaakalaudalla. ”Mikäli tulokset näyttävät, etteivät tuotteet ole lanseerauskelpoisia, matkanne kilpailussa päättyy”, päätuomari Jyrki Sukula tylyttää.
Kuluttajatestiä varten finaalikuusikko valmistaa tuotteistaan 200 tehdastuotantonäytettä per makuvariantti. Haasteita riittää.
Teppo Ylä-Hemmilä paiskii töitä kuin kiirastulessa. ”Pyrin katsomaan omaa tekelettäni suoraan silmiin ja siellä on puutteita. Ei ole sellainen tuote, josta voisin olla ylpeä.”
Kuluttajat ja tuomarit ovat samaa mieltä: Tepon tuorenäkkärin oikeanlainen suutuntuma on vielä hakusessa. Ovatko Tepon haasteet ratkaistavissa vai päättyykö kisataival finaalin kynnyksellä?
Silpa Kinnusen kaksi edellistä tehtävää on mennyt hyvin, ja Silpalle on palautunut tekemisen ilo. Mutta nyt ei näytä hyvältä: piiraista on kadonnut maku ja kuluttajien arviot ovat sen mukaiset. ”Pelkäsin pahaa, mutta tuli vielä pahempaa”, Silpa ruoskii itseään.
Kauran sanansaattaja Terhi Kinnari ei välty hänkään tärkeässä lähdössä kompastuksilta. Sienivuoka tekee mahalaskun, kun taas kanavuoka ihastuttaa. ”Harvoin näkee noin hyviä tuloksia”, tuomarit huokaavat.
Kauhua ja hehkutusta, märkiä paitoja ja lyriikkaa. ”Osalla on edessä loppusuora, osalla vielä täyskierros”, Sampo summaa kuluttajatutkimuksen annin.