Sarvisuon tuulipuistossa Simossa on talvisena aamupäivänä hiljaista. Aurinko on kivunnut hädin tuskin pikkuisten mäntyjen oksille, eikä se tuosta juuri enää korkeammalle nouse.
S-ryhmän uuden tuulipuiston 27 uudenkarhean turbiinin lavat viuhuvat rauhallisesti. Tänään tuulta on maltilliset nelisen metriä sekunnissa.
Ajatus omasta sähköntuotannosta on ollut S-ryhmän strategiassa jo 2000-luvun alusta lähtien.
”Suurin syy on kuluttajillekin tuttu asia eli sähkön hinta. Kun investoimme omaan sähköntuotantoon, tiedämme sähkömme kustannukset, eivätkä ne karkaa käsistä. Tämä on yksi konkreettisista teoistamme, jotta pääsemme oman toimintamme osalta hiilinegatiiviseksi vuonna 2025”, tiivistää S-Voiman toimitusjohtaja Mikko Halonen.
Tuuli on S-ryhmälle mieluinen energiamuoto sen kilpailukykyisen hinnan ja uusiutuvuuden vuoksi.
Sarvisuon tuulipuiston tuulivoimalat tulevat Tanskasta ja ovat tehokkuudessaan ylivertaisia. Puisto tuottaa vuodessa energiaa noin puoli terawattituntia. Sen verran kuluu sähköä vuodessa noin 500 S-Marketissa ja 35 Prismassa yhteensä.
”Puiston tuotanto kattaa noin puolet koko S-ryhmän käyttämästä sähköstä”, sanoo Halonen.