Kansallismakkaran maineessa oleva HK:n Sininen, blöö, on sattumalta juuri sininen. Menestysbrändi syntyi vuonna 1963, kun elintarvikelainsäädäntö velvoitti makkaratehtailijat merkitsemään tuotteisiinsa tiedon niiden laadusta ja valmistajasta.
Helsingin Kauppiaat Oy merkitsi irtotavarana myydyt makkaransa eri väreillä: kuoressa luki joko sinisellä lenkkimakkara tai punaisella kiuaslenkki. Eipä aikaakaan, kun kauppiaat ja kuluttajat alkoivat puhua tuttavallisesti HK:n Sinisestä. Vuonna 1973 nimi merkittiin vakuumipakkauksiin ja 1980 siitä tuli virallinen tuotemerkki.
Nykyään HK Sininen Lenkki on maamme myydyin lihavalmiste, ja se hallitsee lenkkimakkaramarkkinoita noin 40 prosentin markkinaosuudellaan. Sinisen eri versioita valmistetaan vuosittain yhteensä noin seitsemän miljoonaa kiloa eli yli kaksi lenkkiä jokaista suomalaista kohti.
"Sininen Lenkki on ollut markkinoilla niin pitkään, että moni mieltää sen ainoaksi oikeaksi lenkkimakkaraksi. Suomalaiset ovat tottuneet sen makuun pienestä pitäen. Jos maku ei olisi hyvä, tuote ei olisi niin suosittu", HK Ruokatalon markkinointipäällikkö Kim Lindholm selittää suosiota.
HK Sininen Lenkki on Suomen myydyin lihavalmiste.