Internet Explorer -selainta ei enää aktiivisesti tueta. Suosittelemme käyttämään sivustoamme esimerkiksi Google Chrome tai Mozilla Firefox -selaimilla.

Miksi suomalaiset syövät jouluna lanttua? Ruokatutkija kertoo, miksi perinteet kestävät 

Teksti:
Kaisa Viljanen
Kuvat:
Yhteishyvä, Veikko Somerpuro
Julkaistu: 20.12.2023
|
Muokattu: 20.12.2023
Jos jouluna tekee mieli pizzaa, sitä saa syödä, sanoo ruokakulttuurin professori Johanna Mäkelä. Joulun juhlapöytä päivittyy, mutta perinteiden ehdolla. 

Ruoka tekee juhlan, ja etenkin se tekee joulun. Monesta juhlapöydästä löytyvät ne kaikille tutut perinneherkut – laatikot, kinkut, rosollit, joulukalat.

Mutta miksi suomalaiset ovat yhä uskollisia lantulle, porkkanalle ja perunalle, vaikka lähikaupan valikoimilla saisi kokattua aivan toisenlaistakin makumaailmaa?

“Suomalainen jouluateria ei ole aineksiltaan äveriäs. Se kunnioittaa Suomen pohjoista sijaintia ja sitä, mitä edelliset sukupolvet ovat syöneet”, sanoo ruokakulttuurin professori Johanna Mäkelä Helsingin yliopistosta.

Joulupöydän perinneherkut kertovat Suomen historiasta ja kehityksestä. Entisaikaan emännät laittoivat joulupöydän koreaksi niillä aineksilla, joita oli keskellä talvea saatavilla. Siksi syömme jouluna yhä arkisia juureksia.

Mäkelää riemastuttaa, että joululaatikoiden perinne jatkuu ja voi hyvin vielä vuonna 2023, vaikka voisimme ostaa joulupöytään melkein mitä tahansa kaukana kotimaasta kasvatettuja hedelmiä ja vihanneksia.

Ruokavuosi huipentuu jouluun

Ruokaperinteet kuitenkin muuttuvat koko ajan – hitaasti mutta varmasti. Jouluruokien kirjo on vuosien saatossa Mäkelän mukaan laajentunut.

Riisipuurokaan ei ole ikiaikainen jouluherkku. Sata vuotta sitten puukauhat upotettiin todennäköisemmin ohrapuuroon.

“Ulkomailta tuodun riisin syöminen oli aluksi uutta ja hienoa. Riisipuurosta ja kuivatuista hedelmistä keitetystä sekametelisopasta on tullut erottamaton osa joulua verrattain lyhyessä ajassa.”

Kaikissa kristillisissä kulttuureissa on jouluun liittyviä ruokaperinteitä. Ranskalaisilla on muun muassa jouluhalkonsa, italialaisilla panettone, saksalaisilla marsipaaniherkut.

“Joulu on ruokajuhlista tärkein. Meillä on vankka yhteinen käsitys siitä, mitä jouluna syödään”, Mäkelä sanoo.

Nostalgiaa ja päivittyviä perinteitä

Joulun ruokaperinteitä haastavat matkailun ja muiden kulttuurien vaikutteet sekä erilaiset ruokavaliot ja -trendit.

Bataattilaatikko on esimerkki uudemmasta, tuontijuureksesta tehdystä jouluruuasta, joka kuitenkin nojaa vahvasti suomalaiseen laatikkoperinteeseen.

Kasvissyönnin lisääntymisen myötä vegaanisten kinkkujen suosio on kasvanut. Kalattomasta “graavikalasta” eli porkkalasta taas tuli pieni ruokailmiö muutamia vuosia sitten.

Tavat muuttuvat myös sukujen ja perheiden sisällä. Rosollista voi ehkä luopua, jos viimeinen siitä pitävä sukulainen ei ole enää juhlaseurueessa. Uusi puoliso taas saattaa tuoda mukanaan uudet ruokaperinteet. Suomi ei ole enää yhden ruokakulttuurin maa, jos on koskaan ollutkaan.

Myös nostalgiannälkä vaikuttaa. Purkkiherneitä saatetaan syödä tasan kerran vuodessa, jouluna.

Huomioi hävikki myös jouluna 

Agraari-Suomessa joulupöytään istahdettiin nauttimaan vuoden parasta ateriaa. Tämä ajatus elää joulussa yhä, vaikka yhteiskunta ympärillä on muuttunut, Mäkelä sanoo.

Jouluna saa yhä syödä paljon, vaikka todellisuudessa niukkuuden ajat ovat ohi.

"Aterioiden syvin ydin on lopulta yhdessäolo."

Enää joulupöydän ei kuitenkaan tarvitse esittää yltäkylläisyyttä, vaan se voi olla harkitumpi kokonaisuus, tutkija ehdottaa.

“Tänä aikana ei ole enää ok valmistaa ruokaa, joka menee sitten haaskuuseen. Se on hyvä argumentti myös sen puolesta, että joulupöydässä voi olla vähemmän vaihtoehtoja. Ruokahävikin torjuminen ei ole mitään uutta, vaan pula-ajoista kumpuava perinne”, Mäkelä sanoo.

Jouluruokien jalostaminen välipäivien aterioiksi on jouluperinne sekin.

Tärkeintä on seura 

Perinne pysyy elävänä, kun se päivittyy. Siksi voimme nykyään valita, ahkeroimmeko laatikot itse vai ostammeko ne kaupasta puolivalmiina tai aivan viimeisteltyinä. Myös joululeivonnaisten taikinat voi noutaa pakastealtaasta.

Tutkija kannustaa suomalaisia välttämään jouluhepulin keskittämällä voimavarat yhdessäoloon ruokaperinteiden ylläpidon sijaan. Joulu saattaa nostaa perheissä pintaan monenlaisia jännitteitä, joten ruuasta niitä ei kannata kehittää.

Jos tekee mieli syödä pizzaa, se kannattaa – etenkin jos se vapauttaa yhden perheenjäsenen keittiöstä muiden seuraan.

“Vähän karsitumpi joulupöytä ei ole merkki laiskuudesta. Aterioiden syvin ydin on lopulta yhdessäolo.”

Joulupöytään ostetaan perinteisiä herkkuja

Suomalaisten rakkaus kinkkuun, laatikoihin ja kaloihin näkyy myös S-ryhmän myyntitilastoissa. Viime vuonna jouluviikolla myytiin lähes miljoona kiloa joululaatikoita ja satoja tuhansia litroja glögiä.

Keskimääräiseen viikkovolyymiin verrattuna myös esimerkiksi tuoreen kalan, puuroriisin sekä tummien oluiden kysyntä kasvoi joulun alla.

Viime aikoina inflaatio ja hintojen nousu ovat heikentäneet kalan kysyntää, mutta silti sitä löytyy suomalaisten joulupöydistä runsaasti tänäkin vuonna. Kalapöydän kunkku on lohi, jota syödään graavattuna, savustettuna ja uunissa kypsennettynä.

Perinneherkkujen suosio näkyy myös jälkiruuissa. Viime vuonna esimerkiksi pakastetaikinoiden myynti yhdeksänkertaistui ja piparkakkujen sekä suklaakonvehtien 10-kertaistui jouluviikolla.

Arkisten ruoka-aineiden menekki vähenee jouluviikolla. Viime vuonna esimerkiksi jauhelihan, broilerin ja ruokamakkaroiden myynti laski 30–40 prosentilla keskimääräisestä viikkovolyymista. Samanlainen lasku näkyy myös esimerkiksi murojen, myslien, pastojen ja raejuustojen myynnissä. Jäätelöiden myynti jopa puolittuu jouluviikolla tavalliseen viikkoon verrattuna.

Lähde: S-ryhmän myyntidata

Lue lisää

Lisää aiheesta