Historioitsija Anna Kortelainen muistaa yhä, miltä hänestä teini-ikäisenä tuntui ostaa ensi kertaa huulikiiltoa turkulaisen CitySokos-tavaratalon kauneusosastolta.
”Ääneni värisi jännityksestä, mutta ystävällinen myyjä kohteli minua kuin olisin ollut aikuinen nainen. Muistan vieläkin, miltä huulikiilto tuoksui”, Kortelainen kuvailee.
Muistossa tiivistyy jotakin olennaista tavaratalojen merkityksestä. Niiden historiaa tutkinut Kortelainen sanoo, että 1800-luvulta alkaen tavarataloista muodostui naisen aseman, kuluttajuuden, kaupunkikulttuurin, elinkeinojen ja innovaatioiden laboratorioita. Edelläkävijöinä voidaan pitää Boucicaut’n pariskuntaa, joka vuonna 1852 avasi Pariisissa Le Bon Marché -tavaratalon. Kauppiaspari huomioi tietoisesti naisasiakkaat, joilla oli vastuu perheidensä mikrotaloudesta.
Tavaratalot olivat ensimmäisiä julkisia paikkoja, joihin nainen saattoi mennä ilman esiliinaa. Ostamisen nautinnollisuuteen yhdistyi turvallisuuden tunne. Tärkeä rooli on ollut myös tavaratalojen yhteydessä toimivilla kahviloilla ja ravintoloilla, joista naisetkin saivat nyt rauhassa nauttia.