Monipuolinen ja terveellinen silakka – katso silakkareseptit | Yhteishyvä
Internet Explorer -selainta ei enää aktiivisesti tueta. Suosittelemme käyttämään sivustoamme esimerkiksi Google Chrome tai Mozilla Firefox -selaimilla.

Monipuolinen ja terveellinen silakka – vinkit ja reseptit

Silakkalaatikko

Itämeren hopeakylki silakka on ekologinen ja edullinen kalavalinta. Valmistat siitä helposti herkullisia arki- ja juhlaruokia klassiseen tai moderniin tapaan.

Jaa Somessa

Silakka on ainoa varsinainen merikala, joka esiintyy runsaana koko Suomen merialueilla. Sitä voidaan saalismäärältään sanoa tärkeimmäksi kalalajiksemme.

Silakasta saa tärkeitä ravintoaineita

Ravitsemuksellisesti silakka on ihanneruokaa. Rasvaisten kalojen tapaan se sisältää runsaasti omega-3-rasvahappoja sekä D-vitamiinia. Ne tekevät erityisen hyvää verisuonille, sydämelle ja luustolle ja vaikuttavat positiivisesti myös aivotoimintaan, mielialaan ja keskittymiskykyyn.

Silakkaa myydään yleensä monessa eri muodossa: kokonaisina, perattuina tai fileinä. Pakastealtaasta löydät silakkaa vuoden ympäri.

Ravitsemuksellisesti silakka on ihanneruokaa.

Silakka sopii moniin ruokiin

Maistele silakkaruokia monipuolisesti eri tavoin valmistettuna. Kokeile silakoita paistettuina, keittämällä tai uunissa kypsennettyinä, grillattuna, savustettuna ja marinoituina. Suosittuja silakkaruokia ovat perinteiset silakkapihvit ja silakkalaatikko, jonka voi maustaa myös uudella tavalla, esimerkiksi wasabilla tai pestolla. Nauti silakkarullista leivän päällä, valmista silakkakeittoa tai marinoi suutarinlohirullia kalapöytään.

Valtion ravitsemusneuvottelukunnan suosituksen mukaan kalaa kannattaa syödä vähintään kaksi kertaa viikossa kalalajeja vaihdellen. Isoja silakoita suositellaan syömään 1-2 krt/kk, sillä ikääntyessään silakkaan kertyy terveydelle vaarallisia dioksiinia ja PCB-yhdisteitä.

Lue lisää ja katso silakkareseptit