Internet Explorer -selainta ei enää aktiivisesti tueta. Suosittelemme käyttämään sivustoamme esimerkiksi Google Chrome tai Mozilla Firefox -selaimilla.

Vantaan Peltolan yläkoulun resurssiopettaja Anne Huttunen pitää oppilaille tunne- ja vuorovaikutustunteja.

Jopa vieraille puhuminen saattaa jännittää – siksi koululaisille opetetaan tunne- ja vuorovaikutustaitoja

Teksti:
Iina Kansonen
Kuvat:
Ninna Lindström
Julkaistu: 28.2.2023
|
Muokattu: 2.3.2023
Ahdistus kuuluu ihmisen kehitykseen ja sitä voi oppia sietämään, vakuuttaa mielenterveyden asiantuntija Riikka Nurmi. Kun tunnistaa omat tunteensa, elämästä saa enemmän irti.

Esiintyminen, kokeet ja toisille ihmisille puhuminen. Ne ovat asioita, jotka jännittävät nuoria kouluympäristössä kaikkein eniten, tietää Mieli Suomen Mielenterveys ry:n asiantuntija Riikka Nurmi.

Nurmi on yksi niistä henkilöistä, jotka kiertävät ympäri Suomea kouluttamassa opettajia antamaan tunne- ja vuorovaikutusopetusta oppilailleen. Mieli ry on tehnyt koulutustyötä jo parikymmentä vuotta. Nurmi toivoo, että kaikilla yläkoulun opettajilla olisi riittävät taidot kohdata oppilaansa mielenterveyttä tukevalla tavalla.

”Tunne- ja vuorovaikutustuntien tavoite on, että nuoret voisivat paremmin ja kokisivat itsensä hyväksytyiksi sellaisina kuin he ovat”, Nurmi sanoo.

Hän uskoo, että tunnit antavat nuorille myös kykyä ylläpitää omaa mielenterveyttään.

”Elämästä saa enemmän irti, kun osaa käsitellä omia tunteita.”

Peltolan yläkoulun oppilaiden ajatuksia tunne- ja vuorovaikutustunneista:

”Oon oppinut, että on ok näyttää tunteita ja että tunteiden hallinta on tärkeä osa ihmissuhteita.”

”Sain yhdellä tunnilla tosi hyvän vinkin. Jos stressaavat asiat pyörii illalla mielessä, ne kannattaa kirjoittaa ylös. Yleensä silloin huomaa, ettei niille voi juuri silloin tehdä mitään. Aamulla voi miettiä uudestaan, mitä niille asioille voi tehdä.”

”Tunneilla puhutaan tärkeistä asioista. Oon saanut miettiä itse asioita, eikä joku oo vaan ajatellut niitä valmiiksi mun puolesta ja kertonut mulle.”

”Tunneista on ollut hyötyä. Ollaan puhuttu tunteista, turvaverkoista, itsetunnosta ja omista taidoista. Tiedän, ettei kukaan oo täydellinen ja että kaikkea voi harjoitella.”

Lisää hyvinvointia Suomen kouluihin

Vantaan Peltolan yläkoulun resurssiopettaja Anne Huttunen pitää oppilaille tunne- ja vuorovaikutustunteja. Hänen mukaansa tunne- ja vuorovaikutusopetusta tarvitaan, sillä se parantaa kouluhyvinvointia, joka ei ole Suomessa järin hyvällä mallilla.

”Meillä on paljon koulupudokkaita ja oppilaita, jotka voivat huonosti”, Huttunen sanoo.

Hän kertoo, että tunne- ja vuorovaikutustunti alkaa Peltolan koulussa useimmiten rauhoittumalla. Apuna käytetään esimerkiksi musiikkia tai hengitysharjoituksia.

”On hieno kokemus, kun menen levottomaan luokkaan ja yhtäkkiä kaikki rauhoittuvat.”

Yhdellä oppitunnilla ehditään useimmiten tehdä muutamia harjoituksia. Huttunen ohjaa esimerkiksi keskustelu- ja pohtimisharjoituksia sekä toiminnallisia tehtäviä. Toisinaan hän jakaa oppilaille faktatietoa vaikkapa siitä, missä kohtaa kehoa tietty tunne tuntuu.

Elämästä saa enemmän irti, kun osaa käsitellä omia tunteita.

Harjoituksia voidaan tehdä yksin, pareittain tai ryhmissä. Huttusen tavoitteena on saada aikaan keskustelua, mutta hän tietää, että aina se ei onnistu.

”Jos on luokkia tai oppilaita, jotka eivät halua puhua, voi tunteista myös kirjoittaa tai piirtää.”

Samat harjoitteet eivät sovi kaikille luokille, joten opettajan on osattava kuunnella oppilaita ja soveltaa.

Tunne- ja vuorovaikutustaidot kannattelevat nuoria elämässä

Kun Huttunen aloitti tunne- ja vuorovaikutustaitojen opettamisen, eivät kaikki oppilaat innostuneet aiheesta. Nyt tunteihin on jo totuttu, hän sanoo.

”On tärkeää selittää oppilaille, miksi opetamme näitä taitoja. Moni oppilas on sanonut minulle, ettei osaa puhua tunteista mutta opettelisi sitä mielellään. Nuoret huomaavat, että näistä taidoista on elämässä ihan oikeasti hyötyä.”

Huttunen muistuttaa, että tunne- ja vuorovaikutustaidot ovat tärkeitä myös koulun jälkeisessä elämässä.

”Ne ovat taitoja, joita meistä jokainen tarvitsee esimerkiksi työelämässä. On tärkeää osata kuunnella itseään ja toista ihmistä.”

Peltolan koulun lähes 700 oppilaasta jokainen saa tunne- ja vuorovaikutusopetusta. Huttunen sanoo sen näkyvän muun muassa siinä, että suuressa koulussa on suhteellisen rauhallinen ilmapiiri.

”Oppilaat ovat aktiivisia, ja parhaillaan meillä on kehitteillä oppilaiden oma, yhteisöllinen hyvinvointiryhmä. Uskon, että lisäksi kynnys avun hakemiseen on madaltunut. Oppilaat puhuvat asioista hyvin avoimesti ja hakevat rohkeasti apua koulukuraattorilta ja -psykologilta tarvittaessa.”

Hyvää oloa, iloa ja yhteenkuuluvuutta

Mieli ry:n Riikka Nurmi muistuttaa, että vaikka nuorten haasteita puhutaan paljon, voi suurin osa nuorista kuitenkin hyvin – kouluterveyskyselyn mukaan jopa paremmin kuin aikaisemmin. Ongelma on kuitenkin se, että tietty osa nuorista voi entistä huonommin.

Ahdistus kuuluu ihmisen kehitykseen. Sen sietämiseen on kuitenkin olemassa keinoja, joita voi harjoitella.

Nurmi sanoo, että kaikkien nuorten on tärkeää saada tietoa esimerkiksi siitä, että ahdistus on normaali tunne, jonka kokeminen murrosiässä on yleistä, eikä siitä tarvitse huolestua.

”Ahdistus kuuluu ihmisen kehitykseen. Sen sietämiseen on kuitenkin olemassa keinoja, joita voi harjoitella.”

Nurmi muistuttaa, että mielenterveydessä on kyse myös myönteiseksi koetuista asioista.

”Koulun tulisi olla paikka, jossa koetaan yhteenkuuluvuuden ja ilon tunteita. Lopulta tunne- ja vuorovaikutustaitojen opetuksessa on kyse oman mielenterveyden vahvistamisesta, oli ongelmia tai ei. Olemme hyvän olon, ilon ja yhteenkuuluvuuden asialla.”

Pidä huolta

S-ryhmä tukee Mieli ry:n Pidä huolta -kampanjaa, jonka avulla kerätään rahaa nuorten auttamiseen. S-ryhmä lahjoitti kampanjan alkupääomaksi 500 000 euroa yhdessä LähiTapiolan kanssa. Kampanjan kertyneestä loppusummasta yksi neljäsosa kohdennettiin koulutyöhön, muun muassa tunne- ja vuorovaikutuskoulutukseen, ja kolme neljäsosaa nuorten Sekasin-chat-palveluun.

Vuonna 2022 koulutukset tavoittivat valtakunnallisesti noin 2350 yläkoulun ammattilaista ja välillisesti noin 24 800 nuorta.

Lue lisää

Lisää aiheesta