Kappelin ikkunapöytään on katettu muhkeat katkarapuleivät ja laseissa kimmeltää kuohuva. HOK-Elannon ravintoloiden toimialajohtaja Henriikka Puolanteella ja henkilöstöjohtaja Maria Hekkalalla on hetki aikaa pysähtyä ja kerrata koronavuoden tapahtumia. Reilu vuosi sitten keväällä ravintolat sulkeutuivat ja koko toimiala siirtyi yhdessä yössä kuin toiseen todellisuuteen.
”Hetken aikaa tuntui kuin olisimme ajaneet päin seinää. Siitä huolimatta aloimme heti miettiä, miten voimme auttaa työntekijöitämme”, Puolanne muistelee.
Yhdessä viikossa HOK-Elanto vei läpi massiivisen työtehtävien uudelleenorganisoinnin, jossa 800 ravintolatyöntekijää siirtyi vähittäiskaupan tehtäviin. Mediassa kirjoitettiin, että HOK-Elanto siirsi ravintolatyöntekijät ruokakauppoihin.
”Sana siirto kuulosti vähän ikävältä. Käytännössä teimme nopean kyselyn ravintoloiden henkilökunnalle, ketkä haluaisivat töitä kaupan puolella. Todella monet halusivat.”
Maria Hekkala aloitti HOK-Elannossa henkilöstöjohtajana viime vuoden marraskuussa, joten kevään tapahtumia hän tarkkaili vielä ulkopuolisena.
”Katselin HOK-Elannon toimintaa ihaillen. Saatoin vain todeta mielessäni, että osuuskauppa toimi kriisissäkin arvojensa mukaan, ihmiset ensin -periaatteella.”
Ruokakaupoissa riitti töitä uusille työntekijöille, koska myynti kasvoi ja verkkokauppa suorastaan räjähti kasvuun.
Marraskuussa HOK-Elanto palkittiin Vuoden rekrytointi -palkinnolla työntekijöidensä työn turvaamisesta. Se ei olisi onnistunut, elleivät HR-päälliköt olisi tehneet töitä vuorokaudet ympäri.