Pieni kupliva keidas keskellä arkea. Sellainen on lasillinen kuohuvaa nykyään monelle suomalaiselle. Aikaisemmin uudenvuoden juhlintaan, häihin ja lakkiaisiin varattu kuohuviini tekee yhä useammin suomalaisille merkityksellisistä hetkistä juhlaa – oli kyseessä sitten syntymäpäivä, uusi työpaikka, odotettu jälleennäkeminen tai suloinen ensikohtaaminen.
”Se on aina juhlaa, kun on skumppaa lasissa”, sanoo suomalaista juhla- ja juomakulttuuria tutkinut sosiologi ja yhteiskuntatieteilijä Antti Maunu.
Juomakulttuurin muutoksissa on kyse arjen ja juhlan suhteesta, Maunu sanoo. Hänen mukaansa kuohuviinin suosion lisääntyminen kertoo siitä, että tiukka raja arjen ja juhlan välillä on murtunut.
”Juhla arkistuu, arki juhlistuu”, Maunu kuvaa.
Hänen mielestään suomalainen alkoholi- ja juomatapakeskustelu on turhan haittakeskeistä. Vaikka alkoholi aiheuttaa pahimmillaan monenlaisia terveydellisiä ja sosiaalisia ongelmia, se ei suinkaan ole koko kuva suomalaisista alkoholinkäyttäjinä.
Hänen mukaansa suomalaiset ovat taitavia alkoholinkäyttäjiä, ja kulttuuri kehittyy aidosti liberaalimmaksi. Juomatonkaan ei ole enää kummajainen. Maunu sanookin, että keskustelussa alkoholinkäytöstä pelataan vahvasti mielikuvilla.
”Niitä, jotka juovat kossua liiterissä tai lämmintä lageria torilla, pidetään juntteina. Mutta heillä, jotka juovat kuohuvaa sivistyneesti, on erilainen aura.”
Suomalaiset eivät ole kuohuvabuumissaan yksin. Kuplien arjesta irrottava taika on tunnistettu ympäri maailmaa. Kansainvälisen viiniorganisaatio OIV:n mukaan kuohuviinin tuotanto kasvoi maailmassa vuodesta 2002 vuoteen 2018 jopa 57 prosentilla.
Ympärivuotiseen kysyntään vaikuttaa kuohuviinin arkipäiväistymisen lisäksi sen rooli aperitiivina ja monen cocktailin osana. OIV:n raportissa todetaan, että yksi syy suosiolle on myös kuohuviinin laajentunut hintahaitari. Kuohujuoma ei ole enää vain rikkaille, vaan vaihtoehtoja löytyy lähes kaikille kukkaroille.