Internet Explorer -selainta ei enää aktiivisesti tueta. Suosittelemme käyttämään sivustoamme esimerkiksi Google Chrome tai Mozilla Firefox -selaimilla.

Vastuullisen kuluttamisen ei tarvitse tarkoittaa uhrauksia tai kieltäytymistä

Teksti:
Päivi Anttikoski
Kuvat:
Outi Törmälä
Julkaistu: 6.8.2024
|
Muokattu: 13.8.2024
Vastuulliset valinnat voivat olla edullisiakin, kirjoittaa Päivi Anttikoski.

Olemme huomaamattamme tehneet vastuullisuudesta asian, joka merkitsee monelle uhrauksia tai kieltäytymistä. Usein kuitenkin riittää, että tuntee omat kulutustottumuksensa ja niiden vaikutukset. Omat valinnat täytyy toki sovittaa siihen, mihin itsellä on varaa.

Vastuulliset valinnat voivat olla edullisiakin. Jos et osta muovikasseja aina kaupassa käydessäsi, säästät rahaakin, mutta etenkin ympäristöä. S-ryhmän ruokakaupoissa tarjotaan edullisia kasviksia sesongin mukaan ja Yhteishyvän kanavissa niille hyviä ja simppeleitä reseptejä.

Haluamme auttaa sinua tekemään arjessa pieneltä tuntuvia mutta merkittäviä fiksauksia kulutustottumuksiisi.

Jutussamme kotkalainen kotitalousopettaja Emilia Mahlio kertoo perheensä valinnoista osuvalla tavalla: ”Haluan, että asiat hoituvat mahdollisimman vähällä vaivalla.” Näin ajattelen itsekin – mitä vähemmän stressiä oman elämäntavan parantaminen vaatii, sitä nopeammin siitä tulee arkea.

Käytän apunani S-mobiilista löytyviä laskureita, jotka kertovat faktoja juuri minun valinnoistani. Nyt tiedän, että perheeni hiilijalanjälkeä kasvattavat etenkin maitotuotteet. Maitopohjaisista jugurteista, juustoista ja jäätelöstä en ole vielä edes yrittänyt luopua. Ja vasta laskurin avulla tajusin pari vuotta sitten, että ostimme vuosittain yli viidelläkympillä erilaisia ostoskasseja! Summasta lähes puolet kului harmaisiin Prisman muovikasseihin.

Yhdessä etenemme oikeaan suuntaan. S-ryhmän kauppojen myymästä ruoasta 60 prosenttia on jo kasvipohjaista. Vuonna 2030 tavoite on 65 prosentissa.

Vastuullisuus ei tarkoita vain vastuuta ilmastosta ja ympäristöstä. Meille osuuskauppanasi tärkeää on myös sosiaalinen vastuu. Investoimme koko Suomeen, luomme työpaikkoja ja tuemme yhteensä miljoonilla euroilla lasten ja nuoren harrastustoimintaa. Yli satavuotias osuuskauppa on luonnostaan vastuullinen, ja tärkein työmme on tehdä joka päivä yhteistä hyvää teitä asiakasomistajiamme varten.

Päivi Anttikoski on SOK:n mediajohtaja, jonka kasvisruokakokkailut eivät koskaan näytä samalta kuin muiden IG-kuvissa.

Lue myös

Lisää aiheesta