Kysyimme teiltä, osuuskaupan jäseniltä, huolettaako ilmastonmuutos. Kyllä huolettaa. Tärkeää on se, että suurin osa kokee voivansa omilla teoillaan vaikuttaa tulevaisuuteen.
Moni on muuttanut omia elintapojaan ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi: lähellä tuotettu kotimainen ruoka on nostettu arvoonsa, lihansyöntiä on ryhdytty miettimään ja asunnon lämpötilaa on alennettu. Moni kokee muutosten olleen kohtuullisen helppoja.
Ilmastonmuutoksen edessä hysteria ei auta, mutta ei muutosta voi sivuuttaakaan. Keskustelu ja toimet ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi on meidän enemmistön eli tolkun ihmisten tonttia.
Moni kokee muutosten olleen kohtuullisen helppoja.
On hyvä tiedostaa, että vastuu ilmastonmuutoksen hidastamisesta kuuluu meille kaikille – toki mitä isompi olet, sitä isompi vastuu. Siksi merkittävimmät vaateet kohdistuvat julkiselle sektorille, lain säätäjille ja meille yrityksille. Yksilön valinnat tukevat tätä kokonaisuutta erinomaisesti.
Me osuuskaupparyhmässä tiedostamme, että olemme myös tässä asiassa jäsenillemme väline ja arjen työkalu. Työkaluista käytännön esimerkki on Omat ostot -palvelu, jonka avulla voit tarkastella kulutustasi.
Tutustu Omat ostot -palveluun >>
Ilmastoystävällisyys on kuluttajille samanlainen tärkeä valintakriteeri kuin vaikkapa terveellisyys. Sen lisäksi, että tarjoamme suomalaisille luontevia ratkaisuja kestävien valintojen tekemiseksi, pidämme huolta myös oman kaupparyhmämme takapihasta.
Olemme toteuttaneet kunnianhimoiset päästövähennykset ja nostamme rimaa edelleen.
Olemme haastaneet myös tavarantoimittajamme mukaan tähän työhön. Näistä toimenpiteistä kerromme tässä lehdessä.
Mikään ei tapahdu yhdessä yössä, vaan maailmaa parannetaan kaupassakin asiointitapahtuma kerrallaan. Asiakasomistajan on silti hyvä tietää, että yhteisillä resursseilla toimimme jo hidastaaksemme ilmastonmuutosta.
Pyhitimme lehden kansipaikan tällä kertaa kimalaiselle. Pölyttäjien maailmanlaajuinen väheneminen ei ole aiheeton huoli. Se liittyy ilmastonmuutokseen keskeisesti.
Osuusliike Elannon historian kautta tuttu osuustoiminnan symboli on mehiläinen.
Silloisen Elannon liikemerkki syntyi Ateneumin taideteollisuuskoulussa kilpailun kautta vuonna 1905. Logo oli sittemmin taiteilijana, opettajana ja rehtorina ansioituneen opiskelija Edvard Eleniuksen käsialaa.
Elannon ahkeraa merkkimehiläistä pidettiin onnistuneena ja omaleimaisena, onhan se vaakunatieteessäkin onnen ja hedelmällisyyden symboli. Vaikka liikemerkki ei enää ole käytössä, se säilyy historiallisena muistona osuustoiminnan perimmäisestä aatteesta: yhteisöllisyydestä, yhdessä tekemisestä ja siitä syntyvästä yhteisestä hyvästä.
Pidetään siis itsemme liikkeessä ja ahkerina myös tulevaisuudessa ja jatketaan yhdessä töitä, jotta Suomi olisi paras paikka elää myös tulevaisuudessa.