S-ryhmä on tänäkin vuonna 2019 yksi Vastuullinen kesäduuni -kampanjan pääyhteistyökumppaneista. Eri puolella Suomea on palveluksessamme tänä kesänä työskennellyt 14 000 nuorta. Hakemuksia saimme yli 80 000.
Se osoittaa, että kauppa on edelleen usealle nuorelle ensimmäinen silta työelämään. Nuorten viesti on selkeä: he eivät halua haahuilla, vaan tehdä töitä. Siksi tulevaisuuden tekijät ansaitsevat myönteisen työnhakijakokemuksen, vaikka jokaiselle hakijalle emme kesätyötä pystyisikään tarjoamaan.
Palveluksessamme työskentelee kesällä 14 000 nuorta.
Monet osuuskauppamme haastattelivat huikeista hakijamääristä huolimatta kaikki työtä hakeneet nuoret. Samalla tavalla kuin työnhakijakokemuksen parantaminen myös työelämään perehdytys otettiin suurennuslasin alle.
Työterveyslaitoksen kanssa yhteistyössä synnytetty Kesäduunipassi osoittautui oivalliseksi työkaluksi. Se on toimintamalli, jossa nuori pohtii omia vahvuuksiaan ja opettelee työyhteisötaitoja esimiehen ohjauksessa. Kun näissä kaikissa onnistutaan, ollaan annettu hyvä startti työelämälle.
Mutta mitä tulevaisuus tuo tullessaan? Muutoksia, niitä ainakin, ja suurella varmuudella.
Kaveri lähti neljäksi kuukaudeksi surffaamaan maailman laidalle, ja minä jäin tekemään sijaisjärjestelyjä.
Ensimmäisen kerran oivalsin jonkin muuttuneen, kun kymmenen vuotta sitten alaiseni tuli keskustelemaan neljän kuukauden mittaisesta sapattivapaatoiveestaan. Kyseessä oli lahjakas ja taitava digitaalisen suunnittelun ammattilainen, josta halusin ehdottomasti pitää kiinni.
Jos sapattivapaa ei onnistuisi, myös lopputili olisi hänestä ihan ok vaihtoehto. Hänen missionsa oli tehdä työtä – josta hän nautti ja jossa hän oli hyvä – mutta nähdä myös maailmaa, elää ja kokea. Kaveri lähti neljäksi kuukaudeksi surffaamaan maailman laidalle, ja minä jäin tekemään sijaisjärjestelyjä.
Näitä tarinoita kuulee yhä enemmän. Se asettaa työnantajat uudenlaisten haasteiden eteen. Mitä sellaista osuuskauppamme voivat tarjota, jotta työntekijä sitoutuisi meihin? Tai paremmin: miten näytämme itse sitoutumisemme hyvälle työntekijälle?
Miten näytämme itse sitoutumisemme hyvälle työntekijälle?
Vanha tarina kahdesta kivenhakkaajasta on edelleen toimiva. Toinen kiroili päivä toisensa jälkeen samanlaisena toistuvaa työtä, kun toista taas ei rutiini lannistanut. Miksi ei? Siksi, että jälkimmäinen näki työllään itseään suuremman merkityksen – hän rakensi tuomiokirkkoa, vaikka tekikin sen vain kivi kerrallaan.
Siksi uskon, että tulevaisuudessa myös osuuskaupassa riittää työtä, vaikka kansainvälinen verkkokauppa, itsepalvelukassat ja robotiikka valtaavat tilaa. Vain porukalla olemme enemmän ja voimme onnistua yhdessä paremman Suomen rakentamisessa.
Veli-Pekka Ääri
päätoimittaja