Viime aikoina kaksi kiivasta keskustelua herättänyttä sääntelyn vapautusta on tapahtunut taksiliikenteessä ja hiukan vahvempien alkoholijuomien tulossa ruokakauppojen valikoimiin.
Taksiluvan saa nykyään helposti, ja taksimatkojen hinnoittelu vapautui. Alkoholin osalta muutos tarkoitti käytännössä nelosoluitten ja lonkerojuomien vapautumista Alkosta muihinkin kauppoihin.
Mielipiteet puolesta ja vastaan ovat kummassakin asiassa olleet kärjekkäitä. Viimeksi marraskuussa Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL sai osakseen kritiikkiä, kun sen alkuperäinen ennustus alkoholin kulutuksen kasvusta ja sen aiheuttamista haitoista osoittautui liian suureksi.
Lue: Harmaa ohitti siiderin – myös alkoholittoman oluen suosio kiihtyy
Tulevaisuustutkija Ilkka Halava näkee kummankin keskustelun esimerkkinä siitä, että Suomessa ei osata katsoa asioita useammasta näkökulmasta ja pyritä saavuttamaan yhteistä ratkaisua.
”Me olemme liian usein omissa poteroissamme. Keskustelukulttuurissamme on vikaa”, Halava tiivistää.
Kuka tahansa voi olla taksikuski
Halava näkee viimeaikaiset sääntelyjen vapautumiset osana digitaalista murrosaikaa. Yritykset alkavat tehdä asioita, joita ennen tekivät kunta tai valtio.
Toisaalta teknologian nopea ja voimakas kehitys on aiheuttanut sen, että yksittäiset ihmiset, kuluttajat, voivat tehdä monia asioita, joita vielä parikymmentä vuotta sitten ei ollut mahdollista tehdä.
”Konkreettinen esimerkki on taksialalla se, että ennen kuljettajalta vaadittiin katujen ja teiden tuntemista. Nykyään kuka tahansa voi helposti suunnistaa navigaattorin avulla”, Jalava sanoo.
Somessa viestit leviävät ilman sääntelyä
Halava käyttää termiä teknologinen kypsyys. Toisaalta teknologian mahdollistamat asiat vaativat Halavan mukaan myös tiettyä sivistyksen tasoa. Lopputulos on Halavan mukaan se, että joissakin asioissa sääntely vähentyy, mutta toisissa saatetaan tarvita lisää sääntelyä.
”Jos itseohjautuva aikuismainen käytös ei onnistukaan, sääntelyä tarvitaan yhä.”
Jokainen voi nykyään julkaista esimerkiksi sosiaalisessa mediassa viestejä, jotka tavoittavat valtavan määrän ihmisiä.
”Silti some-viestintää ei ole säännelty samalla tavalla kuin vaikkapa tähtisädetikkujen myyntiä."