Internet Explorer -selainta ei enää aktiivisesti tueta. Suosittelemme käyttämään sivustoamme esimerkiksi Google Chrome tai Mozilla Firefox -selaimilla.

Harmaa ohitti siiderin – myös alkoholittoman oluen suosio kiihtyy

Teksti:
Yhteishyvä
Kuvat:
SOK
Julkaistu: 24.8.2018
|
Muokattu: 31.8.2020
Lonkero on kirinyt siiderin ohi markettien alkoholimyynnissä lakiuudistuksen jälkeen. Yhä useampi on ostanut myös viiniä ruokakaupasta.

Alkoholilain uudistuksen jälkeen suomalaiset ovat ostaneet enemmän lonkeroa kuin siideriä S-ryhmän ruokakaupoista. Ensimmäisen vuosipuoliskon aikana lonkeroiden litramyynnin kasvu on ollut jopa +70 prosenttia verrattuna viime vuoden vastaavaan aikaan.

Samaan aikaan siiderin myynti on laskenut 8 prosenttia. Erityisesti kevyet eli keinomakeutetut siiderit eivät enää maistu.

Oluista selvästi ostetuinta on yhä vaalea lagerolut, mutta viime vuosina suomalaiset ovat olleet innostuneita myös muista oluttyypeistä, kuten ale- ja vehnäoluista. Tosin tänä vuonna ale-oluiden myyntimäärät eivät ole enää kasvaneet, mutta vehnäoluen menekki on lisääntynyt kolmanneksen.

Vahvempien oluiden (4,8–5,5 %) osuus S-ryhmän litramääräisestä olutmyynnistä oli tammi–kesäkuussa 6 prosenttia.

Kaiken kaikkiaan S-ryhmän litramääräinen olutmyynti on pysynyt tänä vuonna viime vuoden tasolla.

Alkoholiton kiinnostaa

Alkoholittomien oluiden litramyynti on kasvanut tammi–kesäkuussa jopa +43 prosenttia viime vuoden vastaavaan aikaan verrattuna.

Ruokakauppavahvuisia viinejä myydään yhä vähän suhteessa muihin alkoholijuomiin, mutta viinien suosio kasvaa kovaa vauhtia. Vuoden ensimmäisellä puoliskolla viinejä myytiin yli tuplasti enemmän marketeissa verrattuna viime vuoden vastaavaan aikaan. Viineistä parhaiten käy kaupaksi alkoholiton kuohuviini.

Vuoden alussa voimaan tullut lakimuutos salli 5,5-prosenttisten alkoholijuomien myynnin marketeissa.

Lisää aiheesta