Internet Explorer -selainta ei enää aktiivisesti tueta. Suosittelemme käyttämään sivustoamme esimerkiksi Google Chrome tai Mozilla Firefox -selaimilla.

74-vuotiaana edelleen töitä tekevä Merja Scharlin tuumii, että "kyl mar jottai muutaki tarttis tehrä” – kunhan se pitää sisällään uusinta tietoa ja sen soveltamista.

Ilman Merja Scharlinin sinnikkyyttä kaurabuumi olisi voinut jäädä syntymättä – hän kehitti Yosa-tuotteet

Teksti:
Mari Schildt
Kuvat:
Vesa Tyni
Julkaistu: 10.7.2019
|
Muokattu: 19.1.2023
Tällä hetkellä myynnissä on 48 erilaista Fazer Yosa -tuotetta. Se, miten hapatetut kauratuotteet alun perin saivat alkunsa, on uteliaisuuden ja sattumienkin summa. Nimi tuotteiden taustalla on Merja Scharlin.

Sinä keväisenä iltana vuonna 1995 yrittäjä ja tuotekehittäjä Merja Scharlinia väsytti. Hän heitti loput bakteerit samaan purkkiin ja sammutti valot jälkeensä. Parin kuukauden päästä häntä odottaisi yllätys, jonka jälkeen kaura ei olisi enää entisensä.

Scharlin oli puurtanut jo kuukausia mehuasemansa keittiössä Kaarinan Piispanristillä istuttamassa mikrobeja kauralimaan – ja odottanut.

”En ole koskaan halunnut olla jäljittelijä. Olen halunnut itse löytää."

”Mietin, että ei tämä olekaan sellaista kuin kuvittelin, että tuosta noin vain laitan mikrobit töihin ja onnistun hapattamaan kauraa”, Scharlin muistelee.

Mutta periksi hän ei kuitenkaan aikonut antaa, ei tälläkään kertaa.

”En ole koskaan halunnut olla jäljittelijä. Olen halunnut itse löytää. Mikään raha ei merkitse mitään, mutta jos onnistun jossain, se antaa minulle kaikkein eniten. Uteliaisuus, tiedon hakeminen, löytäminen ja yhdistäminen. Se on ollut sisäinen tarve”, hän sanoo.

Luomua jo ennen luomua

Scharlinin matka mikrobimaailmaan alkoi jo 1970-luvun lopulla, kun hän teki lopputyötään Helsingin yliopiston maa- ja metsätaloustieteelliseen tiedekuntaan. Scharlin ratkaisi, miksi suuren elintarvikeyrityksen valmissalaatit pilaantuivat nopeasti.

Sen jälkeen kotitalousopettajaksi alun perin aikonut Scharlin selvitti, miten omenoista, marjoista ja vihanneksista on mahdollista tuottaa loistavaa luomumehua ilman säilöntäaineita.

"Ymmärsin, että tehoviljely tuottaa ongelmia."

Torjunta-aineettomuus ja terveellisyys olivat hänen johtotähtinään aikana, jolloin maatalouden tehotuotantoa vastaan puhuminen teki ihmisestä toisinajattelijan.

”Minulla oli vahva näkemys luomutuotteiden tulevaisuudesta. Ymmärsin, että tehoviljely tuottaa ongelmia”, hän sanoo.

Sitkeästi bakteerien pariin

1990-luvun alussa Scharlin etsi tapaa laajentaa yritystoimintaansa. Samaan aikaan professori Hannu Salovaara tutki ryhmänsä kanssa Helsingin yliopistossa kaalin sijaan kauran fermentointia. Eli sitä, miten mikro-organismit hajottavat sokeria ja tärkkelystä ja vapauttavat maitohappoa.

Prosessissa ruokaan tulee vitamiinien esiasteita, hyödyllisiä entsyymejä ja probiootteja. Kauralesepohja sisältää runsaasti myös beetaglukaania, joka laskee kolesterolia.

Elintarvikeyhtiöt torppasivat idean kauran fermentoinnista.

Suuret elintarvikeyhtiöt yksi toisensa jälkeen torppasivat Salovaaran idean kauran fermentoinnista. Kukaan ei ollut vielä kehittänyt elintarviketta hapatetusta kaurasta. Suuryrityksissä uskottiin, että elintarvikkeen kehittäminen idean pohjalta veisi liikaa aikaa, vaivaa ja rahaa. 1990-luvulla ei vielä osattu ennakoida, kiinnostaisivatko kauratuotteet kuluttajia.

Jos isoilla yrityksillä ei ollut tuotteistamiseen rahkeita, pienellä niitä olisi vielä vähemmän. Hannu Salovaara ei aluksi ottanut todesta pientä maatalousyrittäjää, joka väsymättä pommitti häntä puhelimitse.

”Päätin, että en luovuta. Niin kauan soitan hänelle, että saan tietää menetelmästä. Lopulta hän varmaankin ajatteli, että en jätä häntä rauhaan, ellei hän kutsu minua Helsinkiin. Kun sitten juttelimme, hän vakuuttui siitä, että olen tosissani. Hän toi paperit pöytään ja sanoi, että no, tehdään tästä sitten Tekes-projekti”, Scharlin hymyilee.

"Minulle naurettiin, että ihan itse saat taistelusi taistella."

Vaikka tuotteen kehityksessä olivat mukana Helsingin yliopiston lisäksi Kuopion ja Turun yliopistot, Scharlin sai huomata olevansa kehittämisen kanssa aika yksin.

”Kysyin bakteerivalmistajalta kaurapohjaiseen tuotteeseen soveltuvista bakteereista, mutta minulle naurettiin, että ihan itse saat taistelusi taistella. Me teemme töitä maitotuotteiden kanssa; jogurtilla ja piimällä on omat bakteerikantansa. Jos olet ensimmäinen maailmassa, joka yrittää yhdistää kauraa ja maitobappobakteereja, niin mitä me siihen voisimme sanoa?"

Yllätys unohtuneissa purkeissa

Kuukausia kului ja lamppu paloi iltakaudet Piispanristin mehuaseman keittiössä. Scharlin istutti kauralimaan maitohappobakteerikannan kerrallaan ja kirjasi ylös tekemisensä. Eräänä päivänä hän päätti heittää pois purkit, jotka olivat unohtuneet kylmiöön pariksi kuukaudeksi. Hän avasi vielä kannet ja katsoi, mitä niiden alla muhi.

”Vettä ei ollut pinnassa, kaura oli kauniisti hyytynyt, tuoksu oli hyvä, eikä se ollut edes homeessa. Sehän oli loistavaa. Siinä oli jotain aivan erikoista”, Scharlin muistelee.

Hän katsoi, mitä erän muistiinpanoissa luki. Hän oli tutkinut mikrobeja erikseen, eri purkeissa, mutta sinä iltana hän oli ollut väsynyt. Hän oli heittänyt loput neljä maitohappobakteeria samaan purkkiin. Joukossa oli jopa bifido-bakteeri, jota ei tiettävästi aikaisemmin oltu saatu toimimaan kasviperäisessä pohjassa.

Scharlin oli nyt osunut johonkin ainutlaatuiseen. Yosa oli syntynyt.

”Bifidot ovat bakteerikanta, jota löytyy terveen ihmisen suolistosta. Kun ihminen lähestyy kuolemaa ja on todella sairas, bifidot häipyvät. Tässä yhdistelmässä oli myös bifido mukana. Olin tosi tyytyväinen”, Scharlin hymyilee.

Hän kiikutti työnsä tuloksen tutkijoille, jotka vahvistivat, että Scharlin oli nyt osunut johonkin ainutlaatuiseen. Yosa oli syntynyt.

Pohjolassa puidaan hienointa kauraa

Vuonna 2017 Yosa sai uutta ilmaa siipiensä alle, kun Scharlinien perheyritys siirtyi Fazerin omistukseen. Kaurajogurteista alkanut tuoteperhe on kasvanut uusilla tulokkailla: kaurapalalla, kaurajuomalla ja kaurajäätelöllä. Yosan jäljissä on kasvanut kokonainen kaura- ja kasviperäisten tuotteiden boomi, joka ei näytä taittumisen merkkejä.

”Suomessa kauraan saa hyvän, pehmeän maun, koska se kuivatetaan heti puinnin jälkeen. Amerikan mantereen valtavilla pelloilla kaura makaa kosteana, ja siitä tulee väkisinkin karvasta. Siksi meidän kauramme on huippua”, Scharlin sanoo.

Hän kertoo, että Suomen pohjoinen, viileä ilmanala ja huolella jalostetut lajikkeet tekevät kaurasta erityisen hienoa. Haastavaksi kauran tekee sen rasva. Mausta tulee helposti karvas.

"Hiutaleen pitää olla tietyn paksuinen."

”Meillä hiutale on räätälöity, koska olen tarkka mausta. Pienintäkään karvautta ei saa tulla. Siksi hiutaleen pitää olla tietyn paksuinen. Myös lämmityskäsittely on a ja o. Sillä tuhotaan karvasta makua tuottava, rasvaa hapettava entsyymi. Jos prosessia yrittää nopeuttaa, se ei enää toimi.”

Luopumisen aika

Merja Scharlin katsoo maalaistalon ikkunasta ulos. Hän on jäämässä eläkkeelle Fazerin tuotekehityksen neuvonantajan työstä tänä kesänä 74-vuotiaana. Hän myöntää, että ei kaipaa työntekoa aamukuudelta tai yöllä kahdelta. Mutta eräänlaista haikeuttakin on ilmassa.

”Olen työelämässä koko ajan ollut alan uusimman tiedon päällä. Tavallaan pelkään, että en enää saakaan kaikkea sitä tietoa, jota haluaisin. Tiedosta on vaikea irrottaa”, hän miettii.

Kansainvälisen tutkimuksen seuraaminen on antanut Scharlinille näköalapaikan tulevaisuuteen. Mikä on kauratuotteiden seuraava kehitysaskel?

”On vielä matkaa siihen, että kauran oma proteiini saataisiin toimimaan puhtaammin. Tällä hetkellä kauraan lisätään herneproteiinia, peruna- tai riisiproteiinia tai jotain muuta, ja muokataan niitä yhteen. Fazer on onnistunut kasvattamaan kaurajauhon proteiinipitoisuutta jo 30 prosenttiin. Kun sitä viedään eteenpäin, se antaa mahdollisuuksia uusiin kauratuotteisiin.”

Kauran voittokulku on vasta alussa.

Yosa

  • Yosan taustalla on vuonna 1977 perustettu kaarinalainen perheyritys Bioferme.

  • Ensimmäisenä myyntiin tuli metsämarjan makuinen Yosa vuonna 1995.

  • Bioferme ja sen Yosa-kuluttajabrändi siirtyivät maaliskuussa 2017 yrityskaupassa toiselle perheyritykselle, Fazerille.

  • Tällä hetkellä myynnissä on 48 erilaista Fazer Yosa -tuotetta. Kaikki on valmistettu suomalaisesta kaurasta.

Tutustu tuttujen tuotteiden kehittäjiin