Internet Explorer -selainta ei enää aktiivisesti tueta. Suosittelemme käyttämään sivustoamme esimerkiksi Google Chrome tai Mozilla Firefox -selaimilla.
Nettihuijareille kaikki keinot ovat tuttuja.

Nettihuijareille kaikki keinot ovat tuttuja.

Huijausviestit muuttuvat koko ajan ovelimmiksi: nettihuijari yrittää horjuttaa harkintakykyäsi

Teksti:
Juho Kahilainen
Kuvat:
Getty Images, Kotialbumi
Julkaistu: 27.10.2022
Muokattu: 4.11.2022
Huijausviestien sisältö vaihtelee ja uhriksi ovat joutuneet sekä nuoret että vanhat. Tietoturvan ammattilaiset Kirill ja Jouni kehottavat kaikkia varovaisuuteen.

Vaikuttavatko seuraavat viestit tutuilta?

  • ”Olet voittanut arvonnassa!”
  • ”Olemme jäädyttäneet tilisi väliaikaisesti.”
  • ”Voit lunastaa 500 euron lahjakortin Prismaan kahdella eurolla.”

SOK:n tietoturvapäällikkö Kirill Filatov ja S-Pankin fraud-kehityspäällikkö Jouni Määttä kertovat, miksi kaikki voivat haksahtaa huijaukseen.

Harhaluulo 1: Tunnen huijareiden keinot.

Kirill: ”Jos luulet tietäväsi, et tiedä tarpeeksi. Ei ole vain yhtä tai kahta tunnettua huijauskeinoa. Sinua voidaan lähestyä epärehellisin aikein sähköpostilla, tekstiviestillä tai puhelimella. Huijarit keksivät koko ajan uusia tapoja ja kanavia. Jos joku yhteydenotto vaikuttaa vähänkään oudolta tai uudenlaiselta, siinä todennäköisesti on jotain outoa.”

Jouni: ”Huijarit ovat ajan hermolla. Heidän ’työnsä’ on tietää ja tuntea erilaiset maksamisen tavat sekä toimintamallit maksamisen ympärillä ja toteuttaa erilaisia huijauksia. Nyt on havaittu jo mm. väärennettyjä QR-koodeja.”

Harhaluulo 2: Erotan oikeat linkit haitallisista linkeistä.

Kirill: ”Älä koskaan asioi linkkien kautta. Lähtökohtaisesti kaikki asiointi kannattaa hoitaa niin sanotun virallisen portaalin, esimerkiksi S-mobiilin kautta. Ole tarkkana erityisesti, jos olet syöttämässä tietojasi sivulle: saavuitko lomakkeeseen itse vai tulitko sivulle linkin kautta?”

Jouni: ”Linkeissä voi olla hyvinkin huomaamaton ero kirjoitusasussa, mitä ei välttämättä kiireessä huomaa. Kirjoita aina haluamasi osoite itse url-kenttään tai käytä virallista applikaatiota.”

Harhaluulo 3: Luotan viestiin, koska lähettäjänä on luotettava yritys tai henkilö.

Kirill: ”Puhelinnumeroiden, sähköpostiosoitteiden ja somekanavien väärentäminen on helppoa. Pelkästään lähettäjää katsomalla et voi arvioida viestin luotettavuutta.”

Jouni: ”Viestin lähettäjän nimen väärentäminen käy huijarilta helposti. Ole tarkkana viestissä saapuvan linkin kanssa, vaikka odottaisitkin kyseistä viestiä. Esimerkiksi lähetyksen seuranta kannattaa aina tehdä kuljetuspalvelun omalla sivulla. Jos pohdit viestin aitoutta, kysy lisätietoja yrityksen virallisesta asiakaspalvelusta, äläkä vastaa suoraan viestiin.”

Harhaluulo 4: Harkintakykyni ei petä.

Kirill: ”Huijarit pyrkivät horjuttamaan harkintakykyäsi kaikin tavoin. Yleisimmin luodaan kiire. Aina kun pyydetään tekemään jotain nopeasti, kannattaa painaa jarrua ja miettiä hetki. Mikään asiakasta koskeva asia ei vaadi välittömiä toimia.”

Jouni: ”Huijarit ovat taitavia vetoamaan myös tunteisiin. Kertomalla tarinoita omasta tai läheisen kurjasta kohtalosta tai vastoinkäymisistä uhri yritetään saada tekemään ensimmäinen rahansiirto tai joku muu myönnytys.”

Harhaluulo 5: Läheiseni osaavat varoa huijauksia.

Kirill: ”Huijarit kohdistavat huijauksia erityisesti vanhempiin ihmisiin. Sukulaisten kanssa kannattaa käydä perusasiat läpi.”

Jouni: ”Vuonna 2021 suomalaiset menettivät huijauksissa noin 47 miljoonaa euroa. Summa olisi voinut olla suurempikin, mutta pankit ja viranomaiset onnistuivat estämään yli 25 miljoonan euron edestä varojen siirtoa ja palauttamaan varat.”

Muista nämä

Älä luovuta pankkitunnuksia, korttitietojasi tai arkaluontoisia henkilötietoja kenellekään.

Jos pankkitunnuksesi tai korttitietosi ovat joutuneet vääriin käsiin, ilmoita pankkitunnusten sulkupalveluun (09 6964 6820) ja maksukorttien osalta korttien sulkupalveluun (020 333).

Älä mene verkkopankkiin hakukoneen kautta. Hoida pankkiasiat kirjautumalla pankin omien verkkosivujen kautta tai mobiilisovelluksella.

Lisätietoa: s-kanava.fi/asiakasomistajuus/asiakaspalvelu/huijausviestit

S-Pankki: Turvallinen pankkiasiointi

Lisää aiheesta