Hyvinvointia ja terveyttä oikeanlaisella ravinnolla | Yhteishyvä
Internet Explorer -selainta ei enää aktiivisesti tueta. Suosittelemme käyttämään sivustoamme esimerkiksi Google Chrome tai Mozilla Firefox -selaimilla.
Hyvinvointia ravitsemuksella

Hyvinvointia ja terveyttä oikeanlaisella ravinnolla

Ravitsemuksella on merkittävä osuus terveyden ylläpitämisessä ja kokonaisvaltaisessa hyvinvoinnissa. Yksittäisiä ruoka-aineita olennaisempi osuus on ruokavaliolla kokonaisuutena. Hyvä ruokavalio on monipuolinen ja huomioi tarvittaessa kehon erityiset tarpeet.

Ravitsevat ruoat ja raaka-aineet

Monet tutut raaka-aineet ja ruoat ovat yllättävänkin ravitsevia. Tutustu esimerkiksi mustikan ja kananmunan terveysvaikutuksiin.

Tasapainoinen ruokavalio

Monipuolinen ja tasapainoinen ruokavalio on tärkeä osa hyvinvointia ja terveyttä lyhyellä ja pitkällä aikavälillä. On tärkeää, että ruokavalio on juuri sinulle sopiva, eikä aiheuta turhaa stressiä.

Lasten ja nuorten ravinto

Lapsi oppii ruokatottumuksia jo varhaislapsuudessa. Kasvava lapsi tai nuori tarvitsee kehittyäkseeen monipuolisen ja säännöllisen ruokavalion. Ei ole haitaksi, että lapset ovat mukana ruoan valmistuksesta ja ruokailusta tulee toistuva ja mukava yhteinen hetki.

Aivoruokaa ja herkkuja muistille

Ravinnolla voi vaikuttaa muun kehon tavoin myös aivojen hyvinvointiin. Esimerkiksi tietyt ruoat voivat parantaa muistin toimintaa ja ehkäistä aivoihin liittyviä sairauksia.

Vaivaako vatsa?

Vatsavaivat ovat hyvin yleisiä, vaikkakin epämiellyttäviä ja arkea haittaavia haasteita. Oikeanlaisesta ruokavaliosta voi olla herkälle vatsalle suuri apu.

Sopivasti sokeria ja suolaa

Sokeria ja suolaa ei tarvitse kokonaan välttää, mutta on hyvä käyttää järkevästi ja kohtuudella. Yllättävän monet elintarvikkeet sisältävät paljon suolaa ja sokeria, mihin kannattaa kiinnittää huomiota.

Riittävästi hyviä ravintoaineita

Ravinnon tärkeä tehtävä on antaa energiaa ja ylläpitää elintoimintoja. Keho tarvitsee erilaisia ravintoaineita sopivassa suhteessa. Monipuolinen ruokavalio auttaa riittävässä ravintoaineiden saannissa.

Terveyttä kalasta

Eri kalalajeilla on paljon terveydelle hyviä ominaisuuksia. Kalaa kannattaa syödä muutaman kerran viikossa osana terveellistä ja monipuolista ruokavaliota.

Tarpeelliset erikoisruokavaliot

Toisinaan on tarpeen noudattaa erityisruokavaliota sairauden, allergian tai muun syyn vuoksi. Erityisruokavalioilla tiettyjä oireita voi saada hyvinkin hallittua. Erityistä ruokavaliota tai hyvin rajattua ruokavaliota ei kuitenkaan kannata välttämättä noudattaa, jos sille ei ole oikeaa tarvetta-

Erikoisruokavalio voi vaikuttaa koko perheen ruokailuihin ja esimerkiksi vieraita kestitessä on mukava, jos osaa tarjota kaikille sopivia ruokia.

Mietityttävätkö ruokamyytit?

Erilaisiin ruokiin liittyy tiettyjä uskomuksia, myyttejä ja arveluita. Ovatko lisäaineet haitaksi, mitä on psyllium ja ovatko valmisruoat terveellisiä?

Raskaudenaikainen ruokavalio

Raskauden aikana tulee ruokavaliossa huomioida tiettyjä asioita, jotta sikiö saa parhaat mahdolliset edellytykset kasvaa ja kehittyä hyvin.