Internet Explorer -selainta ei enää aktiivisesti tueta. Suosittelemme käyttämään sivustoamme esimerkiksi Google Chrome tai Mozilla Firefox -selaimilla.
Terveellinen ruoka ja ravitsemus

Terveellinen ruoka ja ravitsemus – näin saat hyvää oloa ruoasta

Terveellistä ja hyvää, kyllä kiitos! Oikeat ruokavalinnat auttavat voimaan hyvin. Syö monipuolisesti kasviksia, marjoja, täysjyväviljaa ja kalaa. Käytä kohtuudella suolaa, sokeria, kovia rasvoja ja punaista lihaa. Lautasmallista ja säännöllisestä ateriarytmistä saa tukea arjen ruokavalintoihin. Tältä sivulta löydät paljon tietoa ja vinkkejä terveellisestä ruokavaliosta sekä sitä tukevia reseptejä.

Sokeria kohtuudella

Sokeri antaa makeutta, mutta ravitsemuksellisesti saamme siitä oikeastaan vain energiaa. Suositusten mukaan sokerista tulisi saada korkeintaan 10 prosenttia päivän energiasta. Sokerin määrään on hyvä kiinnittää huomiota, sillä liikakäyttö on terveydelle haitallista.

Sopivasti suolaa

Suola on merkittävä mauntekijä ja ihmisen elimistölle välttämätön – mutta hitunen sitä riittää. Ravitsemussuosituksissa suolan käyttöä suositellaan vähentämään päivittäin 5 grammaan eli teelusikalliseen. Ei huolta: makuaisti tottuu muutamassa viikossa vähempisuolaiseen ruokaan.

Lisää hyvää rasvaa

Terveyden kannalta on tärkeää, millaista syömämme rasva on laadultaan. Hyvät päivittäiset valinnat tuovat lautaselle lisää terveydelle hyödyllistä tyydyttymätöntä eli pehmeää rasvaa. Kasviöljyt ja margariinit ovat hyviä valintoja arkeen. Hyvää, pehmeää rasvaa saa myös kalasta, pähkinöistä, manteleista ja siemenistä.

Runsaasti kuitua

Syömällä monipuolisesti täysjyväisiä viljavalmisteita, kasviksia ja muita kasvikunnan tuotteita varmistat riittävän kuidun saamisen. Kuidut ovat terveydellemme monin tavoin tarpeellisia. Suositusten mukaan naisten pitäisi saada kuitua päivittäin vähintään 25 grammaa ja miesten 35 grammaa.

Terveyttä kalasta

Kalaa kannattaa syödä muutaman kerran viikossa osana terveellistä ja monipuolista ruokavaliota. Kalassa on runsaasti proteiinia, hyvää pehmeää rasvaa ja reippaasti D-vitamiinia. On hyvä myös vaihdella kalalajeja, sillä niillä on erilaisia terveysominaisuuksia. Sesonginmukaiset, monipuoliset kalareseptit tuovat uusia ideoita ja inspiraatiota kalan valmistamiseen.

Keskiössä kasvikset

Kasvispainotteinen syöminen on monin tavoin terveellistä, sillä kasvikset sisältävät reilusti elimistön tarvitsemia vitamiineja ja kivennäisaineita. Suositusten mukaan päivän aikana tulisi syödä 500 grammaa eli noin 5–6 omaa kourallista kasviksia, marjoja ja hedelmiä. Hyödyntämällä monipuolisesti satokauden parhaita kasviksia saat vaihtelua lautaselle.

Ilmastoystävällinen syöminen

Käytä reilusti satokauden kasviksia ja kalaa sekä kasviperäisiä tuotteita ja kiinnitä huomiota hävikkiin. Ilmastoystävällisestä eli planetaarisesta ruokavaliosta kiittävät niin ympäristö kuin terveys, eikä ruoan herkullisuudestakaan tarvitse tinkiä.

Kaikki ravitsemuksesta ja terveellisestä ruoasta kertovat juttumme