SOK:n pääjohtaja Taavi Heikkilä kertoo uudessa kirjassaan ruoan hintojen halpuutuksesta: "Helpotti monen taloudellisessa kurimuksessa kärvistelevän perheen elämää" | Yhteishyvä
Internet Explorer -selainta ei enää aktiivisesti tueta. Suosittelemme käyttämään sivustoamme esimerkiksi Google Chrome tai Mozilla Firefox -selaimilla.
SOK:n pääjohtaja Taavi Heikkilä

Pääjohtaja Taavi Heikkilä muistelee kirjassa kenttäkokemustaan Artjärven Salessa. Hän sanoo Artjärvellä oppineensa, että kannattavuutta on oltava, oli yritysmuoto mikä tahansa.

SOK:n pääjohtaja Taavi Heikkilä kertoo uudessa kirjassaan ruoan hintojen halpuutuksesta: "Helpotti monen taloudellisessa kurimuksessa kärvistelevän perheen elämää"

Teksti:
Satu Savela
Kuvat:
Timo Heikkala
Julkaistu: 25.9.2020
Muokattu: 25.9.2020
Taavi Heikkilä haluaa rakentaa S-ryhmän 40 000 työntekijän kanssa Suomesta paremman paikan elää. "Vielä on paljon ihmisiä, jotka eivät välttämättä tiedä, mitä kaikkia etuja asiakasomistajille on tarjolla." Heikkilän uusi kirja on kaikkien asiakasomistajien luettavissa.

Ruoan hintojen pysyvä halpuuttaminen. Laaja-alainen vastuullisuus kaikessa toiminnassa. Suomalaisten ruokailutottumusten parantaminen. Maakuntien elinvoimaisena pitäminen. Rahallisten etujen tuottaminen asiakasomistajille.

Näitä teemoja ja paljon muutakin Taavi Heikkilä käy läpi, kun hän pohtii esikoiskirjassaan Yhdessä kohti parempaa S-ryhmän väkevää, uutta missiota: Miten tehdään Suomesta parempi paikka elää?

Miten osuustoiminta sopii tähän päivään, pääjohtaja Taavi Heikkilä?

Paremmin kuin koskaan. Suomi on monella mittarilla mitattuna maailman osuustoiminnallisin maa. Uskon, että se johtuu pitkälti siitä, että meillä on niin vahva demokratian tahto. Yhteisöllisyys, demokraattisuus ja läpinäkyvyys ovat tärkeitä arvoja tämän päivän yhteiskunnassa.

Mitä uusi missionne tarkoittaa asiakasomistajille?

Osuustoiminnan ydin kiteytyy meillä tänäkin päivänä laadukkaisiin, kohtuuhintaisiin ja kilpailukykyisiin palveluihimme. Olemme osa suomalaisten arkea joka päivä.

Mitä enemmän asiakasomistajat keskittävät ostoksia, sitä enemmän paikallinen yhteisö hyötyy. Saamme parempia palveluja, työpaikkoja, verotuloja ja uusia alueellisia investointeja.

Miten osuustoiminnan pitäisi uudistua?

Toivoisin, että saisimme vieläkin paremmin kirkastettua osuustoiminnan syvintä olemusta ja kaikkia niitä konkreettisia hyötyjä, joita asiakasomistajat saavat. Vielä on paljon ihmisiä, jotka eivät välttämättä tiedä, mitä kaikkia etuja asiakasomistajille on tarjolla.

Mitä asioita kaupparyhmän suuruus tuo tullessaan?

Myymme lähes puolet suomalaisten ruoista. Meillä on myymälä melkein jokaisessa suomalaisessa kaupungissa ja kunnassa Hangosta Inariin.

Koronaepidemia osoitti, että olemme hyviä, jopa erinomaisia, kriisitilanteissa. Meillä oli iso intressi turvata koko kaupan arvoketjun hyvinvointi – ja myös maamme huoltovarmuus ja omavaraisuus. Toista on monikansallisilla yrityksillä.

"Kun halusimme parantaa suomalaisten ruokailutottumuksia, päätimme myydä enemmän kalaa."

Meillä on myös paljon vaikutusvaltaa suomalaisten käyttäytymiseen. Kun halusimme parantaa suomalaisten ruokailutottumuksia, päätimme myydä suomalaiselle enemmän kalaa.

Myymämme volyymit ovat niin huomattavia, että sillä on jo kansanterveydellistä vaikutusta.

Johtaisitko pörssiyritystä eri tavalla?

Uskon, että tietyt asiat ovat johtamisessa aina tärkeitä, olipa yritysmuoto mikä tahansa. Henkilökunnan hyvinvointi on yksi tärkeimmistä asioista, samoin laaja-alainen vastuullinen toiminta. Tuloksen pitää myös olla kunnossa, jotta pystymme tuottamaan omistajillemme rahanarvoisia etuja ja palveluja.

Nyt oli kirjan aika

Taavi Heikkilä on viihtynyt yli 30 vuotta S-ryhmän palveluksessa eri tehtävissä. Viime syksynä hän sai ajatuksen kirjan kirjoittamisesta, kun strategiatyön keskiössä oli ollut jo pitkään S-ryhmän mission eli toiminnan tarkoituksen kirkastaminen.

Uutuuskirjasta selviää Heikkilän koko värikäs ura aina ensimmäisestä kenttäkoulutuksesta SOK:n pääjohtajaksi saakka.

”Olen ollut mukana osuustoiminnassa 33 vuotta. Silti tunnustan, että kirjaa tehdessä tuli vieläkin vähän yllätyksenä se, miten syvällistä ja monimuotoista osuustoiminta onkaan.”

Heikkilä sanoo, että osuustoiminnassa mukana oleminen on hänelle kutsumusammatti.

”Tällä kaikella työllä on selkeä tarkoitus. Tavoitteena ei ole pelkästään rahan ansaitseminen vaan yhteisen hyvän tuottaminen omistajillemme.

Heikkilä kertoo kirjassa mielenkiintoisia yksityiskohtia urastaan. Esimieskoulutukseen kuuluneesta kenttäkoulutuksesta tuli tärkeitä oppeja – käytännön työn merkitys korostui.

”Ensimmäisellä kenttäjaksolla olin viikon taimitarhalla, jossa tein kaikenlaista. Muistan myyneeni aika pitkään riippuleinikkejä, ennen kuin minulle selvisi, ettei sellaista kasvia ollut olemassakaan.”

Artjärven Salessa Heikkilä puolestaan joutui kyseenalaistamaan isompia linjoja.

”Tuo suorastaan vähän tuskallinenkin Artjärven kenttäkokemukseni oli todella opettavainen. Sisäistin sen, että asiakasomistajien hyvä palvelu ei ole sitä, että tarjotaan vähän kaikkea sekavassa paketissa. Se ei lopulta palvele enää juuri ketään.”

Heikkilä uskoo myös, että tarina ruoan hintojen halpuutuksesta kiinnostaa monia lukijoita.

”Ruoan hinnan alentaminen helpotti monen taloudellisessa kurimuksessa kärvistelevän perheen elämää. Rahalla sai enemmän ja vähän parempaa. Se on asia, josta tunnen edelleen aitoa ylpeyttä.”

Taavi Heikkilän kirjan voi lukea S-ryhmä.fi:ssä

Lue myös