Internet Explorer -selainta ei enää aktiivisesti tueta. Suosittelemme käyttämään sivustoamme esimerkiksi Google Chrome tai Mozilla Firefox -selaimilla.
Terveellinen ruoka ja ravitsemus

Terveellinen ruoka ja ravitsemus – näin saat hyvää oloa ruoasta

Terveellistä ja hyvää, kyllä kiitos! Oikeat ruokavalinnat auttavat voimaan hyvin. Syö monipuolisesti kasviksia, marjoja, täysjyväviljaa ja kalaa. Käytä kohtuudella suolaa, sokeria, kovia rasvoja ja punaista lihaa. Lautasmallista ja säännöllisestä ateriarytmistä saa tukea arjen ruokavalintoihin. Tältä sivulta löydät paljon tietoa ja vinkkejä terveellisestä ruokavaliosta sekä sitä tukevia reseptejä.

Terveyttä kalasta

Kalaa kannattaa syödä muutaman kerran viikossa osana terveellistä ja monipuolista ruokavaliota. Kalassa on runsaasti proteiinia, hyvää pehmeää rasvaa ja reippaasti D-vitamiinia. On hyvä myös vaihdella kalalajeja, sillä niillä on erilaisia terveysominaisuuksia. Sesonginmukaiset, monipuoliset kalareseptit tuovat uusia ideoita ja inspiraatiota kalan valmistamiseen.

Keskiössä kasvikset

Kasvispainotteinen syöminen on monin tavoin terveellistä, sillä kasvikset sisältävät reilusti elimistön tarvitsemia vitamiineja ja kivennäisaineita. Suositusten mukaan päivän aikana tulisi syödä 500 grammaa eli noin 5–6 omaa kourallista kasviksia, marjoja ja hedelmiä. Hyödyntämällä monipuolisesti satokauden parhaita kasviksia saat vaihtelua lautaselle.

Kaikki ravitsemuksesta ja terveellisestä ruoasta kertovat juttumme

Ammattilaisen vinkit kohtuullisuuteen: Mittaa sopiva annoskoko oman kouran avulla ja syö aina pöydän ääressä
Ammattilaisen vinkit kohtuullisuuteen: Mittaa sopiva annoskoko oman kouran avulla ja syö aina pöydän ääressä

Ammattilaisen vinkit kohtuullisuuteen: Mittaa sopiva annoskoko oman kouran avulla ja syö aina pöydän ääressä

sesonkikala
sesonkikala

10 tuoretta ideaa kalasta: arjen uudet suosikit ja viikonlopun helpot herkut

Hyvät rasvat
Hyvät rasvat

Näin lisäät pehmeitä rasvoja päivittäiseen ruokavalioon – sydän ja aivot kiittävät

Ruokavisa
Ruokavisa

Minkä kehon osan toimintaan kuitu vaikuttaa eniten? Testaa, osaatko vastata koululaisten Ruokavisan kysymyksiin

”Oli mielenkiintoista tutkia tarkemmin omia ostoksia. Sovelluksesta löytyi ravintolaskurin lisäksi muitakin kiinnostavia juttuja – itselleni mieluisimpana oli ruoan kotimaisuuden näkeminen prosentteina”, sanoo helsinkiläinen Maana Arkko.
”Oli mielenkiintoista tutkia tarkemmin omia ostoksia. Sovelluksesta löytyi ravintolaskurin lisäksi muitakin kiinnostavia juttuja – itselleni mieluisimpana oli ruoan kotimaisuuden näkeminen prosentteina”, sanoo helsinkiläinen Maana Arkko.

Kolme testaajaa kokeili S-mobiilin ravintolaskuria – ”Suolan määrä näytti aika järkyttävältä”

Ostoskärryssä kasviksia
Ostoskärryssä kasviksia

8 asiaa, jotka vegaanin kannattaa lisätä ostoslistalle joka viikko

Ketoruokailijan kannattaa rasvan lähteinä suosia pehmeitä, tyydyttymättömiä rasvoja, kuten kasviöljyjä ja niistä tehtyjä margariineja sekä kalaa, avokadoa, pähkinöitä ja siemeniä.
Ketoruokailijan kannattaa rasvan lähteinä suosia pehmeitä, tyydyttymättömiä rasvoja, kuten kasviöljyjä ja niistä tehtyjä margariineja sekä kalaa, avokadoa, pähkinöitä ja siemeniä.

Miten syö ketoruokailija? Ravitsemusterapeutti neuvoo parhaan tavan toteuttaa ketoruokavalio

Herkkävatsaisen kannattaa kiinnittää huomiota siihen, että ruokavaliossa on riittävästi kuitua.
Herkkävatsaisen kannattaa kiinnittää huomiota siihen, että ruokavaliossa on riittävästi kuitua.

Herkän vatsan oireilu kuriin: Älä karsi liikaa ruokia ja kiinnitä huomiota uneen, stressiin ja liikuntaan

Ravitsemustieteilijä Henna Vepsäläinen
Ravitsemustieteilijä Henna Vepsäläinen

Ravitsemustieteilijää kismittää somen ruokahuuhaa: "Yksittäisten ruoka-aineiden ihannointi tai haukkuminen on turhaa"

Ravintolaskuri
Ravintolaskuri

S-mobiilin ravintolaskuri kertoo, jos ruokaostoksissasi on liikaa suolaa, rasvaa tai sokeria – näin se toimii

Ravintolaskuri
Ravintolaskuri

Perheenäiti testasi uutta ravintolaskuria ja yllättyi tuloksista – Miten paljon ostoskoriin sujahtaa piilosuolaa?

Kuitua lautasella
Kuitua lautasella

Syötkö liian vähän kuitua? Tilannetta on helppo muuttaa

Onko peruna terveellistä? – Ravitsemusterapeutti listaa, miksi sen syöminen kannattaa
Onko peruna terveellistä? – Ravitsemusterapeutti listaa, miksi sen syöminen kannattaa

Onko peruna terveellistä? – Ravitsemusterapeutti listaa, miksi sen syöminen kannattaa

Mustikka tiedetään terveelliseksi.
Mustikka tiedetään terveelliseksi.

Metsän sininen supermarja – tiesitkö nämä mustikan terveysvaikutukset?

Pelkästään kasvikunnan tuotteita sisältävässä vegaaniruokavaliossa raudasta saattaa tulla puutetta.
Pelkästään kasvikunnan tuotteita sisältävässä vegaaniruokavaliossa raudasta saattaa tulla puutetta.

Raudan puutteesta saattavat kärsiä esimerkiksi vauvat ja murrosikäiset tytöt