Internet Explorer -selainta ei enää aktiivisesti tueta. Suosittelemme käyttämään sivustoamme esimerkiksi Google Chrome tai Mozilla Firefox -selaimilla.
Appelsiini-puolukkapehmis

Suosi satokauden kasviksia! Näiden reseptien avulla hyödynnät kasvikset, kun ne ovat parhaimmillaan ja edullisimmillaan

Kuukauden ajankohtaisia kasviksia seuraamalla ostoskoriin saa napattua vihannekset, juurekset, hedelmät ja marjat, jotka ovat sekä parhaimmillaan että edullisimmillaan. Löydät ne paraatipaikoilta Prismoista ja S-marketeista, mikä tekee sesongin parhaiden kasvisten suosimisesta helppoa.

Appelsiini

Talvella saa syödä appelsiineja niin, että napa paukkuu! Mehukkaissa napa-appelsiineissa on helposti irtoava kuori ja makeat siemenettömät lohkot. Nimi tulee siitä, että appelsiinin sisällä on toisen appelsiinin aihio eli "napa". Appelsiinit syödään useimmiten sellaisenaan tai jälkiruoissa ja juomissa, mutta niitä kannattaa käyttää myös pääruokiin ja salaatteihin sekä leivontaan.

Veriappelsiini

Veriappelsiinin odotettu sesonki alkaa! Veriappelsiinissa maku ja terveys yhdistyy: siinä on eniten C-vitamiinia kaikista sitruksista. Päivän C-vitamiinit saat jo yhdestä veriappelsiinista. Veriappelsiinit ovat erityisen makeita ja mehukkaita, mutta niiden kausi on lyhyt, joten sanonta "harvinaista herkkua" sopii tälle hedelmälle hyvin.

Klementiini

Supersuosittu pikkusitrus! Klementiinin kuori irtoaa helposti eikä klementiinissä ole juuri lainkaan siemeniä, joten siitä on helppo popsia talven C-vitamiinit. Kuori ja viipaloi klementiinejä myös leivonnaisiin, juomiin ja jälkiruokiin.

Mandariini

Mandariinit viimeistelevät pikkusitrusten sesongin. Aromikkaan, ohutkuorisen hedelmän maku sen kuin vain kehittyy poimimisen jälkeen. Neljästä mandariinista saat päivän C-vitamiinit – mikä näppärä nautinto! Mandariini sopii niin ruoanlaittoon kuin leivontaankin.

Pomelo

Yhdestä pomelosta riittää syötävää moneen herkkuun! Pomelon paksu kuori suojaa hedelmää kuivumiselta. Kuori poistetaan samalla tavalla kuin appelsiinista. Suuren kokonsa vuoksi pomelon hedelmäliha on hieman muita sitruksia kuivempaa ja siksi sen saa lohkojen kalvojen poistamisen jälkeen revittyä siististi vaikkapa salaatin sekaan.

Sweetie

Sweetie-hedelmä on kuin makea greippi. Se on samaan tapaan vaaleamaltoinen, mutta vihreäkuorinen ja maultaan paljon makeampi. Nauti sweetiet sellaisinaan appelsiinin tapaan. Sweetien hedelmälihan voi leikata kalvottomiksi lohkoiksi. Sweetie sopii käytettäväksi resepteissä greipin sijaan.

Lime

Muutama pisara limen mehua korostaa kasvisten ja kalaruokien makua. Ruokahävikiltä välttyy, kun raastaa pestyn limen kuorta suolaiseen ja makeaan ruokaan. Suosittelemme testaamaan erityisesti viiden aineksen key lime pien.

Avokado

Aloita aamusi energisesti avokadolla! Se tuo pehmeää makua smoothieen, leivälle, salaattiin ja moniin ruokiin. Kevennä suklaaherkut avokadolla, jonka sisältämä rasva on pääasiassa pehmeää rasvaa.

Lehtikaali

Lehtikaali on voimavihannes! Se sopii salaatteihin, keittoihin, muhennoksiin ja piirakoihin. Siitä voi valmistaa myös pestoa, dippiä tai smoothieta. Lehden sitkeä ruoti on hyvä poistaa tai ohentaa ennen valmistamista. Raakana kaalin lehdet ovat kovia, joten ne kannattaa ryöpätä, paistaa pannulla tai marinoida öljypohjaisessa kastikkeessa.

Parsakaali

Kauniin vihreä parsakaali on superruokaa varresta nuppuihin. A- ja C-vitamiinien lisäksi se sisältää kivennäisaineita ja proteiinia. Parsakaali on parasta rapeana, joten rouskuttele sitä raakana ja paahda tai keitä vain kevyesti. Kuori ja paloittele myös varsi ruokaan.

Kokkaa myös sesongin kalaa ja kokeile kuukauden yrttiä