Företagande är ett alternativ för den suktar efter självständigt arbete. Framgångsrik verksamhet förutsätter i allmänhet en fräsch och gärna unik affärsidé.
"Gör något som ingen annan har gjort eller vidareutveckla och förädla en existerande affärsidé, säger föreningen Företagarna i Finlands juridiska ombud Atte Rytkönen.
Enligt Statistikcentralen har cirka 40 procent av de finländska företagarna slagit in på företagarbanan för att kunna arbeta självständigt. En stor del av dessa har byggt upp verksamheten kring en klart definierad affärsidé. Ungefär 20 procent av företagarna har blivit företagare i brist på avlönat arbete och 40 procent av dem som sysselsätter sig själva har blivit företagare av en slump eller till följd av en oväntad situation eller händelse.
Atte Rytkönen uppmanar den som planerar att bli företagare att fundera på till vilken kundgrupp verksamheten riktar sig, om affärsidén är hållbar och om kundunderlaget är tillräckligt stort.
Vad, till vem och hur?
När man har bestämt sig för att bli företagare lönar det sig att utarbeta en affärsplan. Planen kan vara enkel och riktgivande, men den kan också vara detaljerad.
"Det viktigaste är att affärsplanen ger svar på frågorna vad, till vem och hur", säger Atte Rytkönen.
Affärsplanen bör innehålla en så kallad SWOT-fyrfältsanalys av företagets styrkor, svagheter, möjligheter och hotbilder. En välgjord SWOT-analys ger värdefull information om företagets verksamhetsmöjligheter.
Affärsplanen är ett viktigt instrument när man ansöker om finansiering.
"Innan man skrider till verket och grundar ett företag lönar det sig att undersöka vad företagsverksamhet innebär. Verksamhetens centrala element är naturligtvis affärsidén, men ju mer man vet om företagsverksamhet i allmänhet desto större chanser har man att lyckas. Väl börjat är som bekant hälften vunnet", säger Atte Rytkönen.
Kläck en ny affärsidé eller vidareutveckla en existerande idé!