Vilka uppgifter samlas in? Hur hanteras och behandlas uppgifterna? Bland annat dessa frågor ställs av ägarkunderna när de betalar med eller visar S-Förmånskortet i butikskassan.
I Finland regleras upprätthållandet av kundregister av personuppgiftslagen. EU bereder för närvarande en dataskyddsförordning, vars syfte är att harmonisera spelreglerna inom unionen.
Förordningen ökar transparensen bland annat genom att garantera konsumenterna information om vilka uppgifter som samlas in och hur uppgifterna används. Förordningen ger myndigheterna ökade tillsynsbefogenheter. Strävan är att förbättra konsumenternas rättigheter och integritetsskydd.
"I dag litar européerna inte på konsument- och dataskyddet. Avsaknaden av enhetlig rättslig reglering medför att konsumenterna inte vågar använda affärernas webbtjänster. Den nya dataskyddsförordningen, som koncentrerar ansvaret för integritetsskyddet till registerhållarna, syftar till att öka konsumenternas förtroende", säger dataskyddsombudsman Reijo Aarnio.
Finländarna tillmäter inte integritetsskyddet lika stor betydelse som européerna i genomsnitt. Dessutom litar vi i hög grad på våra myndigheter.
"Finländarna litar på att de insamlade uppgifterna inte missbrukas. Tilliten beror på den uttalade transparensen inom alla branscher och sektorer", säger Suomen Asiakkuusmarkkinointiliitto ry:s verkställande direktör Jari Perko.
EU:s dataskyddsförordning, som beräknas träda i kraft år 2015, ålägger alla större organisationer att utse en person som ansvarar för organisationens dataskyddsfrågor.
"De finländska centralaffärerna har satsat mycket på transparensen hos kundregistren. God dataförvaltningssed och respekt för kundernas rättigheter förebygger problem", säger Reijo Aarnio.
3,6 miljoner människor har ett S-Förmånskort. Finländarna gör dagligen omkring en miljon bonusgrundande inköp.