Små förändringar räcker - Yhteishyvä

Små förändringar räcker

Laihdu pienillä muutoksilla

Genom att byta ut bantningen och de ständigt återkommande "superdieterna" mot små förändringar får du bestående kontroll över vikten.

some.share_label
contributors.writer
Marita Kokko
contributors.photo
SOK

Den bästa metoden för långsiktig och hållbar viktkont­roll är att göra små förändringar i kostvanorna. För läckergommen kan det räcka med att byta till kalorifattigt tilltugg.

Förändringarna kräver planering – varför vill jag förändra mina kostvanor, är jag beredd att lägga om dieten och har jag kraft och vilja att genomföra förändringarna? Om man upplever stress på jobbet, har små barn eller har en besvärlig livssituation är tidpunkten inte den bästa möjliga för att inleda viktkontroll.

"Om man mår bra och vill ha bestående kontroll över sin vikt är små förändringar i kostvanorna ett utmärkt val", säger näringsterapeut Tuija Pusa från Finlands Hjärtförbund.

Det lönar sig att börja med en enkel nyttoanalys. Vilken nytta har jag av förändringarna? Har förändringarna negativa konsekvenser? Vad händer om jag inte gör något alls?

"Extrema dieter och långa förbudslistor leder till snabb viktminskning, men i allmänhet går man snabbt upp i vikt igen när man avslutar bantningskuren."

Genom att byta ut berlinermunken till en bulle sparar du 200 kcal, alltså 20 sockerbitar. Lätta knackkorvar i stället för länkkorv sparar 59 kcal, alltså 5,9 sockerbitar.

Stöd via internet

Släktingar, vänner och personer i motsvarande situation ger det effektivaste stödet när man vill gå ner i vikt. Webben erbjuder också stöd. I nättjänsten Pieni päätös päivässä (Ett litet beslut om dagen), som upprätthålls av sex hälso­organisationer, är målen, bland annat viktkontroll och regelbunden motion, utformade som spel. Spelen ingår i projektet Yksi elämä (Ett liv).

"Man mår bättre av att uppnå realistiska mål än av att piska sig själv till prestationer", säger Eija Seppänen som är kommunikationschef inom projektet Yksi elämä.

"Målen kan vara högt ställda, men det lönar sig att börja med små förändringar. Det är lättare att äta en sallad till lunch än att hårdbanta och det är mindre ansträngande att jogga regelbundet än att delta i ett maratonlopp."

publication_info.published_label: 21.2.2014
publication_info.modified_label: 4.12.2018
some.share_label