Tvåbarnsmamma Laura Lintunen: Så löper vardagen smidigt - Yhteishyvä

Tvåbarnsmamma Laura Lintunen: Så löper vardagen smidigt

Perheenäidin niksit: Näin saan arkiruokailut rullamaan

Barnfamiljernas vardag handlar ofta om att hasta mellan butiken, kontoret och köket. Laura Lintunen, 32, planerar maten enligt ett system.

some.share_label
contributors.writer
Noora Valkonen
contributors.photo
SOK

1. Arbetsfördelning

"Jag skriver inköpslistan och min man åker till butiken på lördagar. Den blir enklare om barnen inte är med."

2. Laga hela veckans mat på en gång

"Jag planerar mat för fem dagar och lagar all mat på söndagar. I allmänhet lagar jag en soppa, en såsrätt och en låda. Till vardags behöver jag bara koka potatis och laga en sallad."

3. Använd resterna

"En dag i veckan äter vi vegetarisk mat och några dagar en måltid som har tillretts av samma ingredienser. Till exempel såsen på köttfärs blir nästa dag en kött- och potatismoslåda."

4. Förvara smart

"Jag skär grönsakerna såsom tomat och gurka i separata burkar så att de inte blir vattniga. Maträtterna för slutet av veckan lägger jag i frysen. Gryträtter håller sig fast hela veckan."

5. Fråga kompisar

"Jag frågar efter idéer av vänner på Facebook och hurdan mat de brukar laga. Recept för den vegetariska dagen hittar jag på nätet. Barnen får dessutom alltid välja en rätt som i allmänhet är leverlåda."

6. Spara sommarens smaker

"Vi dricker smoothie alla morgnar. Därför plockar jag nässlor och 200 liter bär varje sommar. I smoothien lägger jag blåbär, jordgubbar, spenat, havtorn, nässlor, havrekli och turkisk yoghurt. Det är behändigt med smoothie på morgnarna, andra morgonmål smakar inte alltid för barnen. Banan ger en fin sötma, och barnen märker inte ens att jag har blandat i spenat."

publication_info.published_label: 27.7.2017
publication_info.modified_label: 11.12.2018
some.share_label