Pakkauskone toistaa hypnoottista liikettä: puhalluspöydällä se avaa pussin ja puhaltaa sen auki, koura työntää leipänipun pussiin ja kone napsauttaa sulkijanauhan kiinni. Avaus, puuh, pussitus, naps. Avaus, puuh, pussitus, naps.
Osa Reissumiehen viehätystä on ollut nimenomaan sen kompakti ja sympaattinen pakkaus. Jo aikojen alussa pussin kyljessä oli keltaisella pohjalla oleva reppu. Vaikka pääosan paketissa on ottanutkin omaa polkuaan tallaava roteva samoilija, reppu keikkuu yhä mukana. Ja tuotteen nimi on ylpeästi lahtelaisperua.
"Reissumies on Suomen ensimmäinen leipä, joka sai fantasianimen. Siihen asti leivät olivat vain erilaisia leipiä, limppuja tai rieviä", brand manager Iisa Brofeldt kertoo.
Ennen leipien liukumista lähettämöön pussit punnitaan. Neljän leivän paketin painoksi kerrotaan 235 grammaa – vaa'an mukaan heitto on vain pari grammaa puoleen tai toiseen.
Lähettämössä kaksi Samia, Koskela ja Raunio, valvovat keräilyalueen toimintaa. Äänimaailma on kuin huvipuistossa, kun jättimäinen keräilijärobotti vongahtelee edestakaisin ja kokoaa leipälaatikkoja tilausten mukaan. Laatikkopinot siirtyvät kuljettimia pitkin trukkikuski Ari Saarikivelle, joka kärrää ne autoihin.
Päivittäin pihalta lähtee lähiseudulle viitisentoista kuljetusautoa ja pidemmälle Suomeen kymmenkunta täysperävaunurekkaa. Vuodessa Reissumiestä valmistuu 26 miljoonaa pakettia.
"Vaikka Reissumiehellä onkin faneja maailmalla, tuotannosta jää kotimaahan 99,5 prosenttia", kertoo Brofeldt.
Ja vaikka maku onkin menestyksen tekijä, kyse ei ole vain siitä.
"Reissumiehen hahmoon liittyy symboliikkaa ja mielikuvia. Se edustaa monille vapautta, kulkemista ja rehtiä suomalaista meininkiä."
Leivällä kulkeva kansa. Ihan kuin Reissumies itse.