Järvikaloja, vegeruokaa ja alkoholitonta olutta – isot trendit näkyvät ruokakaupassa | Yhteishyvä
Internet Explorer -selainta ei enää aktiivisesti tueta. Suosittelemme käyttämään sivustoamme esimerkiksi Google Chrome tai Mozilla Firefox -selaimilla.
Järvikalat ja vegeruoka ovat vuoden 2020 ruokatrendejä.

Järvikaloja, vegeruokaa ja alkoholitonta olutta – isot trendit näkyvät ruokakaupassa

Teksti:
Yhteishyvä
Kuvat:
Marjaana Malkamäki ja Getty Images
Julkaistu: 24.1.2020
Muokattu: 29.1.2020
Vuonna 2020 ihmiset hakevat elämäänsä helppoutta, elämyksellisyyttä, hyvinvointia ja vastuullisuutta. Samat arvot näkyvät ruokaostoksilla esimerkiksi kotimaisen kalan ja marjojen sekä monipuolisten vegevalmisteiden myynnin kasvuna.

Lisää uusia vegekeksintöjä

”Vegetuotteiden suosion kasvu ei ole enää mikään uusi ilmiö, vaan kasvisruoan syönti on arkipäiväistynyt. Muutamassa vuodessa valikoima on kasvanut huomattavasti”, sanoo S-ryhmän vähittäiskaupan valikoimajohtaja Katja Tapio.

Hän uskoo, että vegebuumin kasvu jatkuu tänä vuonna: ”Tulemme näkemään kiinnostavia uusia innovaatioita lihankorvikkeissa ja kasvisproteiineissa.”

Vegen suosion taustalla vaikuttavat megatrendit vastuullisuus ja hyvinvointi.

Särkeä ja silakkaa

”Kala on maukasta ja terveellistä superruokaa, joka tulee läheltä. Suomalaiset haluavat syödä kotimaista kalaa paljon enemmän, mutta sitä pidetään kalliina ja valmistamistakin työläänä”, S-ryhmän vähittäiskaupan valikoimajohtaja Antti Oksa sanoo.

Suomalaiset haluavat syödä kotimaista kalaa paljon enemmän.

Hän uskoo, että tänä vuonna nähdään helposti valmistettavia läpimurtotuotteita, joissa käytetään vähemmän hyödynnettyjä kotimaisia kaloja, kuten silakkaa tai särkikaloja.

S-kaupoissa kampanjoitiin viime vuonna kotimaisen kalan puolesta monipuolistamalla kalatarjontaa ja laskemalla kalan hintaa. Ponnistelut ovat tuottaneet näkyviä tuloksia: kalan myynti on noussut vuoden aikana viidenneksen.

Free from -tuotteita monipuolisemmin

Nousussa ovat alkoholiton olut, jäätelö ilman sokeria tai maitoa, viljaton leipä sekä lihaa muistuttavat tuotteet ilman lihaa.

Kaupassa nähdään, että vaikka hyvinvointi ja yksilölliset ruokavaliot ohjaavat valintoja, tutuista tuotteista halutaan nauttia mausta ja suutuntumasta tinkimättä.

Marjan eri muodot

Hyvinvoinnin ja luonnollisuuden tavoittelu näkyy tuoremarjakaupan kasvuna ja siinä, että kotimaisten marjojen sesonkia halutaan pidentää kummastakin päästä.

”Asiakkaat haluavat ostaa tuoreita marjoja ympäri vuoden. Kotimaisten marjojen kauden pidentämisessä auttavat jatkossa myös uudet viljelytekniikat”, Antti Oksa toteaa.

Kotimaisten marjojen sesonkia halutaan pidentää.

Myös pakastemarjojen ja marjoista tehtyjen valmisteiden myynti on kasvussa.

Sushia ja supertuoretta

”Sushista on kovaa vauhtia tulossa seuraava texmex”, arvioi Antti Oksa ja viittaa sushin suosion nopeaan kasvuun.

Aasian makumaailma ja esimerkiksi korealaisen keittiön maut ovat maistuneet suomalaisille jo pitkään muun muassa valmisruoissa, keitoissa, maustekastikkeissa ja mausteissa. Etnisten makujen suosio jatkuu.

Yhtenä selkeästi ruokakaupoissa näkyvänä trendinä on supertuoreus. Asiakkaat toivovat yhä enemmän myymälässä valmistettua ruokaa kuten kaupassa puristettua appelsiinimehua, uunituoretta leipää tai sushimestarin asiakkaiden edessä valmistamaa tuoretta sushia.

Lue myös

Lisää aiheesta