Jaettavia annoksia ja monipuolista kasvisruokaa – ravintolatrendeissä korostuvat aitous ja vastuullisuus | Yhteishyvä
Internet Explorer -selainta ei enää aktiivisesti tueta. Suosittelemme käyttämään sivustoamme esimerkiksi Google Chrome tai Mozilla Firefox -selaimilla.
Ravintolassa halutaan nyt tilata listalta useita pienempiä annoksia, jotka jaetaan seurueen kesken.

Ravintolassa halutaan nyt tilata listalta useita pienempiä annoksia, jotka jaetaan seurueen kesken.

Jaettavia annoksia ja monipuolista kasvisruokaa – ravintolatrendeissä korostuvat aitous ja vastuullisuus

Teksti:
Yhteishyvän toimitus
Kuvat:
Mikko Hannula
Julkaistu: 28.1.2020
Muokattu: 31.8.2020
Ravintola-asiakkaat arvostavat tuttua ja turvallista, mutta ovat samaan aikaan kiinnostuneita uusista raaka-aineista ja valmistustavoista.

Aitous, alkuperä, paikallisuus, terveellisyys ja vastuullisuus ovat trendejä, joita hotellien, ravintoloiden sekä kahviloiden asiakkaat arvostavat. Kehitysjohtaja Atte Vannasmaa SOK Matkailu- ja ravitsemiskaupan ketjuohjauksesta kertoo, että näihin S-ryhmässä pyritään myös vastaamaan.

Vannasmaa listaa alkaneen vuoden trendit:

1. Runsaasti kasvisvaihtoehtoja

Vege- ja kasvisannosten myynti kasvaa, ja ravintoloissa pitää olla tarjolla enemmän kuin yksi vegeannos. Erityisesti lounaspaikan valinnassa kasvisvaihtoehtojen monipuolisuus korostuu.

2. Jaettavat annokset koukuttavat

Sosiaalinen syöminen on uusi tapa viettää aikaa ja syödä ravintoloissa. Asiakkaat haluavat omien annosten sijaan tilata listalta useita pienempiä annoksia, jotka jaetaan seurueen kesken. Tästä esimerkkeinä ovat esimerkiksi erilaiset tapas-annokset ja antipasti-vadit.

3. Enemmän välipaloja

Erityisesti nuoret asiakkaat ovat tottuneet syömään useita pieniä aterioita tai välipaloja päivän mittaan. Tälle tavalle on jo nimikin, puhutaan välipalaistumisesta eli snackingistä. Kiireessäkin nuoret haluavat useimmiten tehdä hyviä ja yksilöllisiä valintoja.

4. Elämykset korostuvat

Tärkeintä on kokea elämys – ravintola-asiakkaat ostavat kokemuksen mieluummin kuin statusta. Ravintoloista haetaan uusia, uniikkeja makuja, kokemuksia ja tarinallisuutta.

5. Paljon vastuullisuustekoja

Kuluttajat toivovat läpinäkyvyyttä ja aktiivisia vastuullisia tekoja. S-ryhmässä toiveisiin on vastattu monin tavoin. Paikallisia tuotteita suositaan niin hotelliaamiaisilla kuin ravintoloiden panimotuotteiden valinnassakin.

Ruokahävikkiohjelmalla pyritään vähentämään omasta toiminnasta syntyvää ruokahävikkiä viidellätoista prosentilla vuoteen 2022 mennessä. Myös muovin käyttöä on vähennetty. Terveellisyyttä on lisätty kiinnittämällä huomiota niin annoskokoihin, ravintoaineisiin kuin valmistustapaankin.

6. 60 uutta ravintolaa

Ravintoloiden elinkaaren pituus lyhenee. Kuluttaminen polarisoituu: toisaalta halutaan nopeutta ja helppoutta, toisaalta elämyksellisyyttä ja kokemuksellisuutta.

S-ryhmässä kysyntään vastataan uusilla ravintoloilla. Viimeisen kahden vuoden aikana niitä on avattu 130. Tänä vuonna avataan noin 60 uutta ravintolaa eli noin yhden uuden ravintolan viikkovauhdilla.

Lue myös

Lisää aiheesta