Internet Explorer -selainta ei enää aktiivisesti tueta. Suosittelemme käyttämään sivustoamme esimerkiksi Google Chrome tai Mozilla Firefox -selaimilla.

Ostaminen verkkokaupasta

Teksti:
Hasse Härkönen, täydentänyt Tiina-Mari Haka. Artikkelia on täydentänyt Mari Koski 18.8.2015.
Asiantuntija:
lakimies Katri Väänänen, Kuluttajavirasto, johtaja Leena Lindström, Euroopan kuluttajakeskus ja johtaja Risto Karhunen, Finanssialan Keskusliiton vahingontorjuntayksikkö
Kuvat:
SOK
Julkaistu: 18.8.2015
|
Muokattu: 31.8.2020
Ennen verkko-ostoksia kannattaa selvittää toimitusehdot, maksutavat ja mahdollisuus kaupan peruuttamiseen.

Sähköinen kaupankäynti on Suomessa tasaisessa kasvussa, mutta henkilö- tai pankkitietojen luovuttaminen internetissä on edelleen monille kynnyskysymys. Huolet voi unohtaa, kunhan asioi luotettavan yrityksen kanssa ja tutustuu sopimusehtoihin tarkasti.

Verkkokaupan luotettavuuden tarkistaminen

Suurin osa nettikaupoista toimii asiallisesti, mutta verkko-ostoksilla on hyvä olla tarkkana. Ennen verkkokaupasta ostamista kannattaa lukea muiden asiakkaiden kokemuksia keskustelupalstoilta ja arvioida yritystä. Jos netistä löytynyt tarjous tuntuu liian hyvältä ollakseen totta – tuotetta esimerkiksi mainostetaan ilmaiseksi –, kannattaa kauppaan suhtautua kriittisesti.

Tarkista, ilmoitetaanko verkkokaupan sivuilla:

  • yrityksen katuosoite, puhelinnumero ja asiakaspalvelun yhteystiedot
  • hinnat ja tiedot tuotteesta
  • toimitusehdot
  • maksutavat
  • tietoa kaupan peruutuksesta ja sen käytännöstä.

Verkkokaupassa maksaminen

Yleensä tuote maksetaan verkkokaupassa tilauksen yhteydessä.

Luottokortilla voi maksaa turvallisesti, kunhan varmistaa, että maksaminen tehdään salattua yhteyttä pitkin. Salatun yhteyden tunnistaa siitä, että maksusivun osoitekenttä alkaa http:n sijaan https-tekstillä ja lukon kuvalla.
Luottokortilla ostaessa rahoja voi vaatia takaisin luottokorttiyhtiöltä, jos ennakkoon maksetussa kaupassa tulee ongelmia.

Maksamiseen kannattaa käyttää pankkisiirtoa vain, jos olet varma verkkokaupan luotettavuudesta.

Säilytä kaikki kaupankäyntiin liittyvät viestit, kuten verkkokaupasta saatu tilausvahvistus ja kaupan ehdot. Ne voi tallentaa omalle tietokoneelle tai printata talteen.

Tuotteen palauttaminen

Myyjälle tulee tehdä kirjallinen peruutusilmoitus 14 päivän sisällä ostoksen teosta ja tuote pitää palauttaa 14 päivän sisällä peruutusilmoituksen tekemisestä. Monilla verkkokaupoilla on oma lomake peruuttamisilmoitusta varten.

Peruutusoikeuden ulkopuolelle jää kuitenkin osa tuotteista ja palveluista: tällaisia ovat esimerkiksi hygieniatuotteet tai sinetöidyt tuotteet (kuten pelit tai elokuvat), jotka on avattu.

Tarkista etukäteen verkkokaupan toimitusehdoista, miten tuote on mahdollista palauttaa. Tarkista myös, tuleeko sinulle palautuksesta kuluja vai vastaako myyjä niistä.

Tuotteen viivästyminen

Verkkokaupasta ostetut tuotteet pitää toimittaa asiakkaalle 30 päivän sisällä ostamisesta, ellei muuta ole sovittu.

Tyypillisin verkko-ostamisen ongelmatilanne on se, ettei maksettu tuote saavu. Joskus viivästys voi johtua siitä, että yritys ei pysty vastaamaan yhtäkkiä lisääntyneeseen kysyntään tai se on menossa konkurssiin. Asiaa kannattaa selvittää ensin myyjäyrityksen asiakaspalvelun kautta.

Jos kotimaisen yrityksen kanssa ei pääse yhteisymmärrykseen asian hoitamisesta, kannattaa ottaa yhteyttä kuluttajavirastoon. Ulkomaisiin verkkokauppoihin liittyvissä ongelmissa voi saada apua Euroopan kuluttajakeskukselta.

Ulkomaalaiset verkkokaupat

Ulkomaisten verkkokauppojen kuluttajansuoja ei usein ole yhtä hyvä kuin Suomessa. EU:n alueella on voimassa yhteinen etämyyntidirektiivi, joka määrittelee kuluttajansuojan vähimmäistason. Siihen kuuluu muun muassa myyjän virhevastuu. Direktiivistä huolimatta kuluttajan oikeudet vaihtelevat jonkin verran eri EU-maissa.

EU:n ulkopuolella toimivissa verkkokaupoissa esimerkiksi peruutussoikeus voi puuttua kokonaan. Suomeen saapuvista ostoksista saattaa myös joutua maksamaan tullia tai veroja, jotka voivat nostaa tavaran hintaa huomattavasti.

Ulkomaisissa verkkokaupoissa on harvoin saatavilla suomenkielistä asiakaspalvelua tai tuotteen käyttöohjeita. Huomaa myös, ettei ulkomaisesta verkkokaupasta ostettu tuote välttämättä vastaa esimerkiksi EU:n turvallisuuteen liittyviä vaatimuksia.

Käytetyn tavaran ostaminen

Internetissä kaupataan myös käytettyä tavaraa. Kuluttajan on pidettävä silmät auki epäilyttävien tarjousten suhteen, sillä vastuu on ostajalla. Jos satojen eurojen arvoista tuotetta myydään pilkkahintaan, on kauppatavara todennäköisesti varastettua. Suomen lainsäädännön mukaan varastettua tavaraa ostanut henkilö joutuu luovuttamaan tavaran omistajalleen.