Mitä tämä on? Näkkileipää vai ohutta tuoreleipää?
Kysymys esitetään Teppo Ylä-Hemmilälle useasti Suomalainen Menestysresepti-kilpailun aikana. Ylä-Hemmilä on kehittänyt näkkileivältä näyttävän tuoreleivän, jollaista ei ole ollut ennen leipähyllyssä. Se on herättänyt hämmennystä niin testikuluttajissa kuin tuomaristossa.
Mikä Sitkas -nimen saanut uutuusleipä sitten on?
Ajoittain Ylä-Hemmilä on ollut hankaluuksissa tuotteensa sanallistamisessa. Sitkeä näkkileivännäköinen tuoreleipä on kuvaus, jota hän itse käyttää. Leivän kyseenalaistaminen antaa myös varmuutta sen kiinnostavuudesta.
”Se on syy, miksi olemme päässeet finaaliin. Leipähylly on pitkään ollut melko jämähtänyt, ja todellisia innovaatioita on syntynyt harvakseltaan. Sitkas -konseptissa on jotain aidosti uutta ja mielenkiintoista.”
Ylä-Hemmilä on sata vuotta täyttäneen Viipurilaisen Kotileipomon tuotekehitys- ja markkinointivastaava. Perheyrityksen johdossa on veli Tuomas Ylä-Hemmilä ja yhdessä he luotsaavat juureen leipomiseen erikoistunutta leipomoa Vääksyssä.
”Tällä hetkellä kuluttajien suosiossa ovat ohuet leipäpalat. Ääripäät pehmeys ja sitkeys korostuvat tuoteominaisuuksissa”, Ylä-Hemmilä kertoo leipätrendeistä.
Idean vieminen valmiiksi leipätuotteeksi ja sen kaupallistaminen alueellisesti on leipomoyrittäjälle tuttua, mutta nyt mennään isosti valtakunnallisesti, ja kaiken tapahtuminen tiukassa tosi-tv-kilpailussa lisää jännitystä.
Sitkas on Ylä-Hemmilän yhden miehen projekti raaka-aineesta valmiiksi kuluttajatuotteeksi. Taustatukea antaa mainostoimisto ja leipomon avainhenkilöt. Teppo jakaa kiitosta omalle porukalle siitä, että on saanut keskittyä täysillä projektin läpivientiin. Ideanikkarilla on riittänyt vuosien varrella keksintöjä ja heittäytymistä.
Vuonna 2016 Ylä-Hemmilän kehittämä kaurasta valmistettu juomajauhe Puhtikaura sai Vuoden Suomalainen Elintarvike -palkinnon. Tästä syntyi myös spin-off-yritys Oatlaws. Viime vuosina leipomon nimissä on myös kerätty rahaa lasten ja nuorten liikunnan hyväksi. Vääksyssä on kesäisin järjestetty Speedokymppi, jossa Ylä-Hemmilä on itse esimerkillään johtanut uima-asuissa juoksevia osallistujia.
Nyt Ylä-Hemmilän fokus on Sitkaksen saattamisessa myyntivalmiiksi. Yksi tärkeimmistä tuotekehityslaboratorioista hänellä on omassa kodissaan. Kehityksessä olevat uutuustuotteet menevät aina ensin Ylä-Hemmilän lapsille maistettavaksi.
Kolmen pojan makuraati ei anna armoa, jos tuote ei miellytä. Lapset voivat kohteliaasti todeta maistiaisen olevan ihan hyvää, mutta totuus paljastuu luontaisesti. Jos lapset eivät pyydä lisää, Ylä-Hemmilä tietää, ettei leivässä ei ole riittävästi makua.
”Se on rehellisin palaute, jonka saan.”
Sitkaan kanssa Ylä-Hemmilä ei ole vielä läpäissyt lastensa seulaa. Kilpailun aikana tuotekehityksessä on päästävä lopputulokseen, joka saa sekä omat lapset että testikuluttajat haluamaan palan toisensa perään.
Voit seurata Suomalainen menestysresepti 2025 -kilpailua televisiosta MTV-kanavalta keskiviikkoisin kello 20. Jaksot löytyvät myös Katsomosta.
Sarjassa etsitään uusia hittituotteita mm. S-marketin ja Prisman valikoimaan.
Kilpailun kuusi finalistia ovat selvillä keskiviikkona 4.12.2024 kello 21. Finalistien tarinoita julkaistaan tuon jälkeen yksi kerrallaan osoitteessa www.yhteishyva.fi/menestysresepti.
Voittaja ratkeaa ohjelman finaalilähetyksessä MTV:llä keskiviikkona 29.1.2025.